Hoe kan in de energie-opslag worden gerealiseerd die nodig is voor massaal gebruik van duurzame energie?

De opwekking van duurzame energie is nogal wisselvallig omdat die afhankelijk is van het weer (wind, zonneschijn). De productie zal dus altijd flink afwijken van de actuele vraag.

Daarom is er veel opslagcapaciteit voor energie nodig om in NL/Be écht substantieel over te gaan op gebruik van duurzame energie. Maar hoe kan in een dusdanig grote opslag worden voorzien? Zijn er al projecten / plannen / ideeën voor? Berekeningen?

10 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Die projecten zijn inderdaad al heel lang aande gang. Maar je hebt kennelijk zelf al in de gaten dat het een héééél groot probleem is.
Eén methode is om bij een waterturbine water omhoog te pompen. Dit werkt eigenlijk alleen bij stuwmeren.
Een tweede manier is chemische opslag in accu's of batterijen. Dit vergt voorlopig een gigantische, niet te realiseren opslag.
Een derde manier is chemische opslag in waterstof. Lieftst mbv brandstofcellen. Op dit moment is er voor die brandstofcellen méér Platina nodig dan er op aarde voorradig is. Er wordt naarstig gezocht naar alternatieve katalysatoren.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus, waterstof maken of water op en neer pompen worden al (als proef) toegepast. En waterstof is een goede energiedrager, die direct door elektrolyse, vanuit zonlicht is te verkrijgen. En heeft het voordeel dat het beduidend lichter is dan lood.
Elektrische auto’s opladen wil men liefst 's nachts doen, omdat die dan toch stil staat.
En het is wel degelijk een groot probleem. In New Scientist van afgelopen december stond er nog een serieus artikel over.
Verder zijn je timeslots natuurlijk een goed idee (een must zelfs).

Andere antwoorden (3)

Wind , energie zou mogelijk omgezet kunnen worden in waterstof op locaties als het Rhône dal . En dan te gebruiken op momenten en plaatsen waar men energie nodig heeft . Maar het beroerde is dat fossiele brandstof zo verdomd efficiënt is ondanks de nadelen en al een enorme infrastructuur heeft . Wind energie is tot nu wel schoon maar niet echt efficiënt . Zonnen energie helaas voorlopig nog het zelfde . Maar er worden nu grote stappen voorwaarts gemaakt in efficiëntere cellen en makkelijker te gebruiken panelen of beter gezegd het gaat deel uit maken van de constructie en er komen beloop bare cellen . Daarbij de opslag in batterijen gaat honderden procenten verbeteren dus er zijn wel positieve ontwikkelingen op komst . Maar of dat toereikend is ? Nee voorlopig ( nog ) niet :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een illusie denk ik. Vermoedelijk blijven we aardgas en biobrandstof gebruiken, dat wordt opgestart bij stijgend verbruik. Er kan een klein beetje backup vermogen worden gemaakt in de vorm van stroomkringen in supergeleiders (SMES). Ik denk dat er ook nog veel mogelijk is op huis tuin en keuken niveau, de wasmachine laten draaien als de zon schijnt. Op industrieel niveau zou zoiets ook wel kunnen. Ook het opladen van elektrische autos zou nog gereguleerd kunnen worden om het verbruik te stabiliseren. Eerlijk gezegd denk ik dat het verbruik al redelijk stabiel en voorspelbaar is. Het opslaan van energie uit wind of zon is daarom niet nodig, dat hebben we al in de vorm van biobrandstof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zodanig groot probleem, dat er zeer hard aan gewerkt word, maar globale omschakeling is zo duur. Dat iedereen hoopt op een technische oplossing die minder duur is als de huidige oplossingen.

De kernfusie reactor is waar iets waar hele veel geld in gepompt wordt als deze draait en blijft draaien, dan is dat een mogelijke oplossing.