bestaat het versterkt broeikas effect?

Wat ik mij afvraag is, bestaat het versterkt broeikas effect echt. De ene theorie ontkent het, de andere zegt dat het juist wel bestaat. Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (1)

Ja, het broeikas effect wordt versterkt door water in de atmosfeer, maar daar wordt verder niet zo heel veel mee gedaan, temperatuurstijging geeft waterverdamping, geeft extra temperatuursstijging, dat zit zo in de modellen ingebakken, we kunnen verder geen wateruitstoot verminderen, dus het wordt niet als een factor beschouwd waar we iets aan kunnen doen, in tegenstelling tot de hoeveelheid CO2 die jaarlijks in de atmosfeer wordt gebracht. Ook methaanuitstoot van toendra's zou zo een versterkt effect kunnen hebben, dat lijkt me ook behoorlijk aannemelijk. Je kunt ook wel zaken bedenken die het broeikaseffect juist verminderen, uiteindelijk gaat het erom dat je een effect op een aannemelijke manier in een model verwerkt.

De complexe klimaatmodellen hebben wel een groot nadeel, omdat je door alle verschillende inputs helemaal geen inzicht meer hebt in wat er nu precies aan de hand is. Er is ook een school die juist simpele modellen propageert, omdat die modellen nog enigszins te behappen zijn en meer inzicht geven in processen die uit de hand lopen.