Overgebleven saus: in de vuilnisbak of door de gootsteen?

Wat is beter / minder slecht voor het milieu: Overgebleven saus door de gootsteen spoelen of in de vuilnisbak gooien?

En hoe zit dit met bijvoorbeeld yoghurt die over tijd is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Milieu
20K

Antwoorden (9)

Wat betreft verstoppingen denk ik dat het beter is door het toilet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gootsteen:
Het eindigt in een filter van de waterzuivering
Dit wordt afgeroomd en vaak verwerkt tot meststoffen en dus functioneel in het milieu

Vuilnisbak:
Het wordt verbrand en eindigt dus deels in de filters van de verbrandingsunit, deels in het milieu

Ik vermoed dat de eerste optie de minst belastende is voor het milieu
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het beste is,in het toilet gooien en doorspoelen.Het komt de produktie van biogas ten goede en je hebt geen stinkende zooi in de vuilniszak,die ook nog eens kan lekken.
De yoghurt natuurlijk zonder verpakking in het toilet deponeren.
Het beste om etensresten kwijt te raken is de "food waste disposal" of "garbage disposal", de afvalvermaler of voedselvermaler.
Makkelijker kan het bijna niet zijn om van voedselresten af te komen. Immers, je hoeft het dan niet in een biobak te gooien, waar het spul (vooral 's zomers) begint weg te rotten, ongedierte aantrekt, en onaangename geuren begint te verspreiden.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik mis een optie: In een diepvriesbakje doen en bewaren in de diepvries. Telkens als je weer een restje hebt erbij doen. Als het ongeveer genoeg is voor een volgende maaltijd: ontdooien; ui snipperen en bakken; ontdooide restant toevoegen + knoflook en kruiden naar smaak. Pasta (of rijst) koken en tezamen met de saus hebt je een makkelijke en prima maaltijd!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo wil ik ze graag horen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo komt het via een donkere omweg toch nog in het riool.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Amen op dit antwoord. Waarom weggooien? Het is gewoon eten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
behalve als het over tijd eten betreft (sausjes die te lang in de koelkast hebben gestaan bijvoorbeeld) Als ik veel saus over heb vries ik het uiteraard wel in, maar kleine restjes gooi ik (tot nu toe) vaak weg. Ik ben wel benieuwd wat voor saus je krijgt als je elk restje saus bij elkaar doet :) Iemand ervaring met mooie spontane lekkere combinaties? :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wordt een lekkere boel... vissaus, kaassaus, tomatensaus, mosterdaus, vleessaus... maar waarom niet? Het is toch donker waar het heen gaat!
Het zuiveren van het afvalwater kost meer tijd, energie en geld, wanneer het water vervuild is met stoffen die daar niet in thuishoren. De afvoer van de gootsteen, het toilet en de douche is alleen bedoeld voor het afvoeren van afvalwater. Gebruik deze dus niet voor stoffen en afval die in de afvalbak horen en het riool kunnen verstoppen, zoals etensresten, vet, olie, koffiedik, theebladeren, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien ook interessante info :

Volgende zaken zijn composteerbaar: aardappelschillen, eierschalen, schillen van citrus- of andere vruchten, koffiedik met filter en theezakjes, kleine hoeveelheden snoeihout, verwelkte snijbloemen en kamerplanten, kleine hoeveelheden grasmaaisel, bladeren, afval van groeten en fruit.

Volgende zaken zijn niet composteerbaar: beenderen en dierlijk afval, aarde en zand, wegwerpluiers, saus, vet en olie, uitwerpselen van honden en katten, kattenbakvulling, stof uit de stofzuiger, as van de open haard, bereide etensresten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We zitten echt in een weggooimaatschappij, het zou vroeger niet in je opkomen iets eetbaars weg te gooien, ik weet nog in militaire dienst werden alle restanten eten van de hele week bewaard en op vrijdag, voor het weekend , kreeg je dat naamloos op je bord. Het zag er vaak niet uit en was ook, vanzelfsprekend, elke week anders van smaak en kleur. Toch vond ik het wel lekker. Met een beetje goede wil is saus nog goed te gebruiken en zeker in de koeling prima te bewaren. En yoghurt die enkele dagen over de datum is, is zo maar niet bedorven, juist door dat melkzuur dat juist zelfs conserveert. Zonder probleem nog te eten en soms zelfs nog lekkerder. Bij bruine en groene pluisjes en spikkeltjes er op toch maar niet meer eten, maar dan lust de hond het nog, hij kan daar beter tegen dan wij,en hoef je niets weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yoghurt over tijd is een ideaal middel om mos op stenen te verkrijgen, als je over een tuin beschikt en evenzeer een liefhebber bent van de duizenden verschillende mossen. In Japan in Kyoto zijn er pareltjes van mostuinen.
Al er toch wat saus overblijft, ben ik een voorstander van de composthoop op de eerste plaats en bij gebrek aan in de vuilnisbak omwille van de hygiêne. En nog beter is proberen de juiste hoeveelheden te maken. Hoeveel koks (amateurs en professioneel) maken niet te veel saus .Deels uit gebrek aan inschatting, deels uit gebrek aan verspillingsbewustzijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bewaar je etensrestjes en maak 1x per week "soep van de dag". Alles pureren, bouillon erbij, hoe makkelijk kan het zijn :)