Hoe komt het dat de ijskappensmelten, wat is het gevolg en wat kunnen we er aan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (5)

De reden van het smelten is een stijging van temperatuur aan de polen. De oorzaak hiervaan is nog onduidelijk. Er is een natuurlijk patroon dat de temperatuur op aarde globaal gezien schommelt.

De uitstoot van broeikasgassen speelt hier een rol bij. Deels zou het zo kunnen zijn dat menselijke activiteiten ervoor zorgen dat er meer broeikasgassen in de lucht komen dan normaal en dat wij de natuurlijke schommelingen dusdanig beinvloeden dat de verwarming sneller gaat dan verwacht mag worden op basis van natuurlijke processen.

Als we mede-oorzaak zijn is het dus zaak dat we de uitstoot van broeikasgassen omlaag brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ijs smelt doordat het zeewater te zout wordt, de regering weigert om zout te kopen om te strooien, en daardoor blijft het zout in de zee zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Heel aparte zienswijze, LOL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen ook met gierwagens zeewater gaan sproeien.
[/ gillard mode: off]
De reden van het smelten van de ijskappen is dat water bij temperaturen van rond de 0 graden Celsius een fase-overgang van vast naar vloeibaar kent.

Wat we er aan kunnen doen hangt af van welke theorie je aanhangt:
OF de mens speelt geen rol in de klimaatverandering: dan kunnen we er niks aan doen.
OF de mens speelt wel een rol in de klimaatverandering: dan kunnen we zorgen dat de situatie van rond de 0 graden Celsius zich niet voordoet bij de ijskappen. En over hoe dat moet, zijn door wetenschappers vele boeken vol geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie Jelle voor het waarom. Het gevolg is in iedere geval dat het albedo (het weerspiegelend vermogen) van de aarde afneemt. Daardoor zal minder zonnestraling weer als licht de ruimte in teruggekaatst worden door het glinsterwitte ijs, en dus meer straling (als warmte) wordt geabsorbeerd door de veel donkerder ondergrond van zee en land. Het smelten van het zuidpoolijs zal bovendien de zeespiegel tientallen meters doen stijgen. Ook bestaat er een kans dat het water van de warme golfstroom - als het bij de Noordpool aankomt - niet koud en zout genoeg meer wordt om een voldoende sterke neerwaartse stroming in stand te houden die die golfstroom moet 'aandrijven'. En dan is een volgende ijstijd hier in Noordwest Europa niet ondenkbaar.
Aan te doen? Terug naar Jelle: Zo snel mogelijk ophouden met broeikasgassen produceren en er het beste van hopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij doen er al alles aan om die poolkappen te laten smelten en het lukt ons ook... Maar ik verwacht dat je bedoeld wat we ertegen kunnen doen: Niets...

Het komt omdat water zo eigenwijs is om bij 0° C te smelten... En als de temperatuur boven 0° C uitkomt, dan zitten we met water in plaats van ijs... Het bewijs is er niet helemaal wetenschappelijk, maar alle kans dat wij het toch naar de knoppen helpen, door de wijze waarmee wij met de aarde omgaan... Wat doen we ertegen: Niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De tweede alinea in je antwoord is een herhaling van de eerste en dus overbodig.