Op zich niet zo best want de deurbel is HET voorbeeld van apparaten die veel tijd stilstaan maar toch electriciteit gebruiken. De deurbel wordt maar weinig gebruikt (een uur per jaar is al veel) maar de rest van het jaar staat er een transformator aan die in feite staat te kijken tot er iemand het knopje indrukt. Die transformator gebruikt altijd een beetje energie (zo'n 5-10 Watt) en in jaar is dat 50 kWh. In de EU hebben we naar schatting 200 miljoen deurbellen en dat betekent 10 miljard kwh per jaar verspilling.

Gelukkig zijn er nu ook deurbellen die op zonne-energie werken of energie-zuinige deurbellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Hee, er is toch nog iemand die deze vraag heeft begrepen (denk ik)! Dat was mij niet gelukt...
Computoon
11 jaar geleden
Inderdaad, ik had 'm ook niet begrepen. Pas nu ik het antwoord lees, begrijp ik wat met de vraag bedoeld is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik nu het leukste van GV, ontdekken wat iemand bedoelt (maar meestal is de vraag dan verwijderd voor ik antwoord kan geven).
Met de ouderwetse trekbel, die door middel van een ijzerdraad de bel doet luiden is de relatie prima.
Maar met de elektronische exemplaren is de verhouding nog al gespannen, omdat deze stroom gebruiken en stroom wordt zoals je wel zult weten, nou niet echt op een milieuvriendelijke manier opgewekt.