Wat is de oplossing voor het broeikaseffect?

Gewoon om een discussie te starten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Het beste antwoord

Het is duidelijk dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Mijn mening luid dat er inderdaad geen broeikaseffect is, althans niet op de manier zoals we dat voorgeschoteld krijgen. Naar mijn mening ontbreken namelijk nog steeds de daadwerkelijke bewijzen dat er a) iets aan de hand is dat niet een soort natuurlijke golfbeweging is, b) dat de mens hiervoor (deels) verantwoordelijk is en c) in welke mate de mens hiervoor verantwoordelijk zou zijn.

Dan over Al Gore lees bijvoorbeeld mijn bron eens over de vermeende 35 fouten in zijn zo beroemd geworden film over dit onderwerp.

Ik denk dat je niet paranoïde moet zijn, maar dat het wel heel erg belangrijk is om kritisch en waakzaam te blijven. Daarmee zeg ik niet 'eerst zien en dan geloven' omdat je simpelweg niet bij alles kunt afwachten tot de gevolgen zichtbaar zijn, maar je moet je tegenwoordig wel altijd afvragen wat de motivatie is achter de 'officiële' lezing over een onderwerp. Machthebbers en 'autoriteiten' op het gebied van bepaalde onderwerpen hebben wel een heel duidelijk belang bij het verspreiden van bepaalde desinformatie, hoe immoreel dit ook moge zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Zag pas iets op discovery over iemand die het idee had om een soort schild van lenzen de ruimte in te schieten tussen de zon en aarde. Ze waren al best wel ver met de ontwikkeling maar was wel erg duur geloof ik. Misschien na verder onderzoek etc kan het wel effectief zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat we als mensen veroorzaken zouden we in principe ook terug moeten kunnen draaien. Back to basic misschien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die is er niet meer, alleen de schade beperken is nog mogelijk. Zolang de wetenschap er noch steeds niet uit is of het alleen maar de schuld van de mens zelf is, ofdat er ook andere oorzaken zijn buiten de mens om, zal het onmogelijk zijn dit probleem op te lossen. Zijn het alleen de mensen, dan is het probleem technisch gezien wel op te lossen ,alleen gaat dat heel veel geld kosten voor iedereen op aarde en dat is op zich zelf al een probleem. Zijn er ook nog andere redenen zoals : vulkaanuitbarstingen of andere nu nog onbekende oorzaken daar zullen we weinig aan kunnen doen. Mischien is de natuur wel in staat het zelf te herstellen? Maar daar zou ik maar niet te veel op rekenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
stoppen met de verbranding van fossiele brandstoffen en overschakelen op duurzame energie, windenergie en zonne-energie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als wij er een te grote puinhoop van maken dan grijpt moedertje natuur echt wel in. En dit gebeurd in mijn visie van tijd tot tijd ook. Het is alleen niet altijd terecht dat de arme landen hier het slachtoffer van worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is geen oplossing, want er is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welke broeikaseffect? Sommige wetenschappers zeggen dat de temperatuur van de aarde de afgelopen 10 jaar stabiel is gebleven. En sinds 1900 is de aarde circa 0,6 graden opgewarmd.

Oplossingen? De zon uit de lucht schieten is een goed begin. De zon schijn de aarde namelijk flink op te kunnen warmen. Of tegen de oceanen zeggen dat ze moeten stoppen met het uitstoten van het overgrote deel van broeikasgassen als waterdamp en CO2.

Ik zou me liever concentreren op het oplossen van luchtvervuiling en bodemverontreiniging. Let op dat, dat dus niet hetzelfde is als CO2 uitstoot.

En het beweerde feit dat verandering van CO2 in de lucht temperatuurverandering veroorzaakt, in plaats van dat CO2 gehalte temperatuurverandering volgt is ook iets wat we verder zouden moeten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Strenge regulering en toezicht vanuit de overheid is de enige oplossing. Zelfregulering heeft nog NIMMER gewerkt en zal ook NIMMER werken.
Zolang er echter mensen rechts (CDA, PvdV, VVD = tegen 't (leef)milieu) stemmen zullen er verkeerde mensen in de regering komen en zal er weinig van terecht komen. Zoals gebruikelijk doet de gemiddelde mens pas iets aan een probleem als de boel eerst al vreselijk mis is gegaan.

Oplossingen zijn er genoeg - de wil is er niet.
Oplossingen:
1. Verplicht dicht bij je werk gaan wonen (daar waar 't vaste werkplekken betreft natuurlijk) zodat je op de fiets kan.
2. Fabrikanten (zoals Ford) die jaaaren lang zuipmonsters hebben gemaakt niet steunen maar juist failliet laten gaan. Boontje komt om z'n loontje. Nieuwe innovaties zoals de Aptera moeten meer kansen krijgen.
3. Alleen nog maar de milieuvriendelijkste energievormen gebruiken die op dat moment mogelijk zijn (wind, zon, aardwarmte, getijden, golven, ...).
4. Vliegtax niet alleen weer invoeren maar verdubbelen.
5. Werk niet als doel zien maar als middel. En de beschikbare hoeveelheid werk eerlijker verdelen.
6. De energie-zuinigste apparaten meer stimuleren of zelfs verplichten.
7. Max. 1 kind per gezin. Dit is een uiterst impopulaire maatregel (natuurlijk geen abortussen afdwingen), maar een van de best mogelijke maatregelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Snap niet dat er nog mensen zijn die durven te zeggen dat er geen probleem is. Gelukkig zullen deze mensen nooit een positie bereiken waarin hun mening van enige invloed kan zijn.
Wat veel mensen niet snappen is dat je het niet gelijk de volgende dag merkt als je co2 uitstoot. De temperatuur veranderingen van de afgelopen jaren zijn het gevolg van de co2 uitstoot van het begin van de industriele revolutie. Andersom werkt het dus ook zo: zouden we nu totaal stoppen met het uitstoten van co2 dan merken we de gevolgen daarvan pas over ongeveer 80 jaar.
Al die verhalen over de oceaan is ook een uit zijn context gerukt gerucht, tegenover die groote uitstoot staat een net zo grote opname van co2, evenwicht heet dit.
Maar wat wij mensen nu doen, co2 in de lucht brengen die al 300 miljoen jaar opgeslagen ligt, heet uit balans brengen. Daar tegenover staat: niks.
Wat we dus zullen moeten gaan doen is een manier vinden om co2 uit de lucht te filteren en dit vervolgens op te slaan. Hier is inmiddels al begonnen, een vriend van mij uit de VS is inmiddels aan de test fase van een nieuw systeem begonnen.
Tevens zullen we uiteraard het gebruik van fosiele brandstoffen zsm moeten beperken.