Wat is de meest effectieve manier om zonne-energie op te wekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf het punt hier op aarde gezien om te gebruiken: Dat is lastig te zeggen, want voor verschillende toepassingen zijn verschillende methoden. Passief, thermisch, of met een zonnepaneel... Wil je iets verhitten of wil je je lamp laten branden.... Anders heeft Antwoordman gelijk, dat de zon het meeste en beste zonne energie op kan wekken.

Het beste antwoord

Om zonne energie om te zetten is het belangrijk dat er zoveel mogelijk energie uit het zonlicht wordt omgezet in een energiehoudende stof. Planten doen dat door energie om te zetten in ATP. Die draagt de energie weer over bij de omzetting naar glucose en zetmeel. Dat werkt effectief, zelfs bij laag rendement.

De zonnecellen in panelen die de energie opwekken bestaan uit verschillende materialen. Het type materiaal bepaalt deels de efficientie. Die wordt steeds hoger. Onderstaande tabel (zie ook bron zonnestroom.net) is inmiddels al achterhaald en rendementen tot 24% kunnen al gehaald worden. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Andere methoden werken met behulp van spiegels die de straling richten en water opwarmen.

Bij een zonnecollector zal je de stroom ook moeten omzetten en kunnen opslaan zodat je de stroom bijvoorbeeld s'nachts weer kunt gebruiken.

Naast de effectiviteit speelt dus ook het opslaan en transport van de energie een rol. In de Sahara is de zon veel sterker en maakt het rendement minder uit. Zou je 0,3% van de Sahara kunnen bedekken met zonnecollectoren (politieke issues daargelaten), dan is dat genoeg voor Europa. Maar dan blijft het grootste probleem de opslag en transport van de verkregen stroom.

Toegevoegd na 18 minuten:
Verder een leuk suggestief plaatje in de discussie wi nuhet effectiefst zonne-energie opwerkt. De zonnebloem of de collector.

Momenteel is een zonnecollector het meest effectief om in te zetten als alternatieve stroombron. Hierbij moet gelet worden op optimalisatie van/door:

- Hellingshoek (varieert met de breedtegraad, In Nederland 35 graden)

- Zijwaartse Hoek (5 graden ten westen van het zuiden)

- Oppervlak (hoe meer hoe beter)

- Rendement (zie materiaal hierboven)

- Opslag en transport (bij een volle accu kan er niets meer bij en levert de zonnecollector niets extra op)

- Zonstraling (hoe meer richting evenaar hoe intenser de zon).

Volgens ECN was er dit jaar een record rendement van 15% met een zonnepaneel van polycrystalline silicon cellen:
http://tweakers.net/nieuws/59903/ecn-behaalt-wereldrecord-rendement-voor-zonnepaneel.html

Hogere percentages (24% - 40%) worden door andere technieken tot stand gebracht (Multi-junction) : http://www.elektor.nl/nieuws/gaas-zonnecel-op-ge-substraat-haalt-record.381803.lynkx

Toegevoegd na 23 minuten:
(multijunction, zie laatste bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet zonlicht omzetten in (bruikbare)energie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo had ik de vraag wel begrepen. Antwoordman gaf al antwoord op het opwekken van zonne-energie. Om dat niet te herhalen ging ik verder met het rendement van de omzetting naar bruikbare energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees ook even mijn bijdrage onder die van jou, is op dit moment het laatste op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, plusje had ik je daarom al gegeven ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante artikelen :-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je zeer goede antwoord. +10!

Andere antwoorden (5)

Planten doen dat op zijn allervoordeligst en het meest efficiënt... Veel efficiënter dan zonnecellen...

En de planten kun je dan uitpersen voor de olie of verbranden enz enz... allemaal energie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me net voor ;o) Toch gebruiken planten slechts ongeveer 1% van de energie op voor nuttig gebruik. En voor de fotosynthese moet er wel water zijn, dus in de woestijn zal het een plant niet goed lukken.
AWM
14 jaar geleden
Maar daardoor is dit antwoord wel fout. Misschien, ooit, in de toekomst...
http://www.research-horizons.cam.ac.uk/spotlight/using-plants-to-harvest-the-sun-s-energy.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, planten gebruiken ongeveer 1% effectief. En zonnepanelen tussen de 5 en 15%.
Zou toch geweldig zijn als je eens wat meer nazocht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar goed, ee plant maakt alleen energie voor zichzelf en zijn nageslacht. Die 1% is ruim voldoende. Een plant heeft een effectieve manier gevonden om zonne-energie om te zetten, er werd niet naar de meest rendabele gezocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het niet helemaal mee eens som. Omdat anders in mijn ogen de vraag zou moeten zijn 'Wat gebruikt de zonne energie het meest effectief' Dan klopt het dat dit planten zijn. Planten zijn zeer effectief, al wordt er maar 1% gebruikt voor energie en de resterende 99% voor verdamping. Maar de vraag was, wat is de meest effectieve manier van OPWEKKEN. Een plant wekt geen extra energie op omdat die alleen maar voldoet aan zijn eigen energie vraag. In deze vraagstelling lees ik dus 'opwekken' als 'het doen ontstaan' van energie. En daarin is de plant dus niet zo heel erg goed omdat die maar 1% energie laat ontstaan, waar een paneel dus al 5-15% (zelfs 24% zoals je zelf antwoord hieronder) energie laat ontstaan uit de energie die hij toegevoerd krijgt.
Ik lees het dus zo: Welke van de 2 auto's, 1 rijd 1 op 10 en de ander 1 op 150, is het meest effectief met de brandstof? Auto 1 is de plant auto 2 is het paneel, dan wint het paneel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik het wel met je eens. Afhankelijk van wat de vraagsteller precies bedoeld zijn er meerdere invalshoeken.
Dat doet de zon al voor ons op een uiterst effectieve manier.
Hij blijft nog een paar miljard jaar branden op zijn huidige brandstofvoorraad. Wij mensen kunnen dat niet.
14 jaar geleden
Neem aan dat je bedoelt zonne-energie om te zetten in energie. Zonnecelpannelen zijn tot op heden hier zeer inefficiënt in. Er is echter hoop in de vorm van "zonnecentrales" hierbij wordt doormiddel van het bundelen van zonnestralen door spiegels een oplossing van 90% zout en 10% water opgewarmd tot ca 700 graden. dit is voldoende om een stoomgenerator aan te drijven, de reden dat ze een zout/water oplossing gebruiken is dat deze nauwelijks afkoelt na zonsondergang zodat de centrale dag en nacht kan werken. Drie proefcentrales zijn er een staat in Spanje de andere in california en New Mexico. De Zout/water oplossing is een Italiaanse vinding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede toevoeging. Zo ontstaat er hopenlijk met zijn allen een compleet antwoord die de vraag van alle kanten "belicht" ;o)
Als de zon schijnt, wekt ze in principe altijd energie op. Maar omdat thermische zonnepanelen energie opwekken door de straling van de zon, en niet alleen door de warmte, kan gesteld worden dat er minder zonne-energie is bij een bewolkte hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door zonne energie eerst op te vangen met zonne-panelen