Ontstaan er nog nieuwe dorpen?

Een dorp is een (grote) groep woningen bij elkaar. Op het platteland staan vaak boerderijen. Kijken we naar de geschiedenis van een dorp, zien we dat deze vaak ontstaan zijn uit boerderijen op het platteland. Later zijn hier nieuwe woningen bij gezet. Nu heb je ook boerderijen/woningen op het platteland/natuur, maar komt het nog wel eens voor dat deze uitgroeien tot dorpen? Of kunnen buurtschappen nog uitgroeien tot dorpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij sommige afgelegen attracties worden nog wel eens dorpen gebouwd ter bevordering van de toeristische aantrekkelijkheid. Vandaag de dag ontstaan dorpen dus op een heel andere manier.

Antwoorden (2)

Het is nu juist anders
om, dorpen worden vaak samen een nieuwe gemeente of woedden bij een stad getrokken. Dit omdat dit goedkoper is en alles draait om de pegels.
Verder is elke vierkante meter in Nederland al ondergebracht bij een gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwe dorpen ontstaan vaak niet meer op die manier die jij omschrijft (bijvoorbeeld door een centraal punt zoals haven of boerderij waar woningen omheen worden gebouwd). Tegenwoordig worden dorpen vooral samengevoegd.

Wel ontstaan er nieuwe woonplaatsen (vaak steden). Hierbij kun je denken aan Almere, maar meer recentelijk ook aan bijvoorbeeld songdo in Z-Korea. Hierbij worden complete nieuwe steden aangelegd. Vaak worden deze steden aangelegd om een nieuw totaalconcept van een stad te kunnen realiseren (historische steden, bijvoorbeeld Amsterdam, hebben meer moeite om zich aan te passen aan de 'nieuwe' tijd. Denk hierbij aan metrosystemen etc.). Zie bron