Blikjes worden slecht verteerd door moeder natuur. Hoe slecht wordt aluminiumfolie afgebroken die ik in de vuilnisbak mik?

Verbrand aluminiumfolie gewoon en blijft er niets meer van over?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
2.1K

Antwoorden (1)

Dat wordt netjes gescheiden:

Hergebruik
Voor degenen die een prop aluminiumfolie met lede ogen in de prullenbak zien verdwijnen, is het goed om te weten dat het metaal meer en meer wordt gerecycled. Het afvalverwerkingsbedrijf AVR Rijnmond heeft al vijftien jaar een installatie die aluminiumdeeltjes met een minimale grootte van een centimeter uit het huishoudelijk afval haalt en intussen staan dergelijke apparaten door heel Nederland. Hergebruik van aluminium spaart 95 procent van de energie uit die nodig is voor de productie van aluminium uit bauxiet.

Het scheiden van aluminium is een vak apart, zegt Esther van der Gaag van AVR Rijnmond. „Na het verbranden van huishoudelijk afval blijft bodemas over. Daarin zit naast glas en steen ook aluminium. Proppen folie smelten door de hoge temperatuur in de oven enigszins in elkaar. Aluminium is niet magnetisch, zoals ijzer, maar een halfgeleider. Onder invloed van een magnetisch veld gaat in het metaal een stroompje lopen, waardoor het voorwerp een beetje omhoog wordt getild en via een aparte stroom wordt afgevoerd. We passen die methode ook toe aan het begin van het verwerkingsproces, als de etensresten nog aan de verpakking kleven.”