Wat houdt het begrip "duurzaamheid "precies in?

het lijkt wel breder en breder te worden.
laatst hoorde ik zelfs over een duurzame relatie?

11 jaar geleden
in: Milieu
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is het nieuwste marketingkreet.
Door het begrip overal te promoten zijn consumenten eerder bereid iets te kopen, omdat het een ' betere keuze' is... Gaat vaak gepaard met een hoger prijskaartje.

Het beste antwoord

Duurzaamheid/Duurzame ontwikkeling: we blijven ons ontwikkelen maar zonder dat we de grondstoffen en energie opmaken. We moeten rekening houden met de toekomstige generaties, dus we moeten naar lange termijn kijken zodat de mensen, het milieu en de economie niet in gevaar komen.

voorbeelden uit het Brundtlandrapport (1988):

Duurzaamheid op:
ecologisch gebied;
minder bevolkingsgroei en meer hergebruik.

economisch gebied;
- geen verspilling van energie en grondstoffen
- eerlijke verdeling grondstoffen en welvaart
- betere kwaliteit producten (minder wegwerp-->minder afval)
- milieukosten doorberekenen in het BNP

sociaal en cultureel gebied;
- landen mogen zelf bepalen hoe ze aan duurzame ontwikkelen gaan participeren.

D.m.v. duurzaamheid probeert men de mondiale milieucrisis tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Duurzaamheid is door de jaren heen een containerbegrip geworden. Alles wat te maken heeft met maatschappelijk verantwoord leven, milieu, ecologie en toekomstgericht denken wordt tegenwoordig onder duurzaamheid geschaard. Veelal wordt de term duurzaamheid omschreven aan de hand van een theorie: de drie P’s.

People (mensen)
Profit (winst)
Planet (aarde)

Naast het feit dat we geld willen verdienen en van de welvaart willen genieten is het ook onze taak om goed voor de mensen en het milieu te zorgen. Immers, als we dit verzaken is de toekomst van de mensheid in het geding. Wij hebben nu een verantwoordelijkheid voor de toekomstige generaties die zullen komen. Wanneer wij bijvoorbeeld alle fossiele brandstoffen verbruiken, zal de volgende generatie met een enorm probleem zitten. Dit geldt ook voor vraagstukken als opwarming van de aarde, CO2-uitstoot en voedselproblematiek.
Definitie
Wat houdt de term duurzaamheid precies in? De volgende definitie is geformuleerd door de World Commission on environment and Development van de Verenigde Naties in het rapport “Our Common future”:
“Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”

Kortom, duurzaam kijkt naar de huidige behoefte die de mensen op de aarde hebben en hoe dit in de toekomst ontwikkeld kan worden zonder dat de mensen, het milieu of de economie in gevaar komen.

Toegevoegd na 49 seconden:
En met een duurzame relatie wordt (helaas) gewoon een langdurige relatie met vastigheid verstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Op lange termijn houdbaar"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rage, een moderne vorm van marketing. Duurzame energie begon het mee.

Duurzaam is 'cool' bij mensen die woorden gebruiken zonder iets te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duurzaam heeft eigenlijk twee betekenissen: geschikt voor een lang leven (weinig vergankelijk) en weinig schadelijk (dus er voor zorgend dat een systeem lang kan blijven functioneren). Als je er goed naar kijkt betekenen die twee dingen hetzelfde. Als een relatie duurzaam is dan is die een lang leven beschoren een duurzame samenleving kan lang op dezelfde manier doorgaan zonder, bijvoorbeeld, om te komen in afval of door de energievoorraden heen te raken. Als er tegenwoordig over duurzaam (en duurzaamheid) gesproken wordt, gaat het vooral over het zo inrichten van de maatschappij dat er geen schade wordt toegebracht aan de mogelijkheden van de volgende generaties. Bij dergelijke systemen wordt vaak gedacht aan kringlopen: zorg dat je iets niet opgebruikt, maar dat het zich steeds opnieuw vormt, bijvoorbeeld door energiegewassen te kweken of gebruik te maken van duurzame energiebronnen als zon en wind. We kunnen daar nog veel ingewikkelder over praten, maar dat lijkt me de essentie van het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het begrip duurzaamheid wordt over het algemeen ongelofelijk misbruikt.
Het zou duurzaam zijn een elektrische auto te rijden.
Niets is echter minder waar!
Een elektrische auto is een net zo'n grote (waarschijnlijk zelfs grotere) vervuiler als een oldtimer.
Toch wordt hij omschreven als duurzaam omdat de uitlaatgassen niet uit de auto maar uit de elektriciteitscentrale komen en deze dus voor ons onzichtbaar zijn.
De hoeveelheid uitstoot om een elektrische auto op te laden is vrijwel net zo groot als het leeg rijden van een brandstoftank.
Het schijnt dus duurzaam te zijn een auto te bouwen waarvan de accu's om de paar jaar vervangen moeten worden omdat deze nu eenmaal een beperkte levensduur hebben.
En om de 7 jaar je auto te vervangen,want dat is de gemiddelde levensduur verwacht men.
Het is natuurlijk veel duurzamer om oude auto's op benzine of diesel helemaal op te rijden.
Deze kunnen bij goed onderhoud wel 30/35 jaar of zelfs nog veel langer mee maar omdat zij op fossiele brandstof rijden worden deze wagens het liefst (op onterechte gronden) in de ban gedaan.
Om de 7 jaar een nieuwe auto bouwen kost vele malen meer energie dan een oude oldtimer op de weg toe te laten.
Voor de fabricage van een bijvoorbeeld benzine of dieselauto is gerekend over 15 jaar ongeveer 90% van het totaal aan energie nodig van wat deze auto in zijn hele leven (inclusief fabricage) aan energie gekost heeft.
De resterende 10% gebruikt de auto aan energie om te rijden en onderhoud (want ook dat kost energie).
Om de zeven jaar een nieuwe auto bouwen kost dus in diezelfde 15 jaar het dubbele aan energie om de auto te bouwen dus eigenlijk geen 90% over 15 jaar levensduur gerekend maar,maar liefst 180% want de auto gaat maar 7 jaar mee en dus heb je er twee nodig in deze tijdsspanne.
Bovendien moet er tussendoor nog even een nieuw accupakket geplaatst worden wat er dus op neer komt dat de zgn. "milieuvriendelijke" elektrische auto nog smeriger is dan een oude benzine of dieselwagen want het fabriceren van accu's kost ook ontzettend veel energie.
Leve de duurzaamheid!!!
Een "begrip" wat je naar je hand kunt zetten en wat door vrijwel iedere milieu idioot wordt gedaan.

Toegevoegd na 51 seconden:
Met andere woorden DUURZAAMHEID is een farce!!!