Wat is het criterium van duurzaam? Dus wanneer mag je een produkt duurzaam noemen?

Stel dat je een t shirt hebt en de grondstoffen zijn door boeren geplukt en bewerkt. Het gaat met een paard en wagen naar de fabriek.. Allemaal duurzaam. Vervolgens gaat het op vliegtransport de hele werld over. Dan is er toch opeens sprake van niet duurzaam ( Co2 uitstoot)? Of hoe zit dat?

Staat op overig omdat ik geen idee heb waar duurzaam onder valt. vanalles eigenlijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
3.8K
Amadea
11 jaar geleden
Duurzaam heeft vooral met Milieu te maken. Dat is een trefwoord onder Maatschappij.

Het beste antwoord

Iedereen kan en mag zijn product "duurzaam" noemen. Het betekent niets meer of minder dan dat het product lang meegaat en/of dat er een productiemethode is gebruikt die de natuurlijke hulpbronnen of grondstoffen niet uitput.

Om te voorkomen dat iedereen z'n product als duurzaam gaat betitelen, hebben verschillende branches instituten opgericht die een keurmerk kunnen afgeven. Het keurmerk voor duurzaam hout is een bekend voorbeeld. Ook voor b.v. duurzaam bouwen en duurzame energie bestaan dergelijke keurmerken. Maar als je op het internet even zoekt op de trefwoorden "duurzaam" en "keurmerk", zie je al snel dat talloze bedrijven zich het begrip "duurzaam" hebben toegeëigend. Zoals de staalindustrie! (zie afbeelding).

Elke ondernemer met een beetje fantasie kan de producten die hij maakt 'duurzaam' noemen. En dat mag dus ook. Bijvoorbeeld omdat ze lang meegaan of bepaalde delen worden gerecycled of hergebruikt.

Het gebruik van het begrip 'duurzaam' kun je vergelijken met de titel "Erkend" die je bij veel bedrijven (zoals rijscholen en verzekeraars) ziet. Zo'n term stelt in de praktijk dus helemaal niets voor, tenzij er een onafhankelijke instantie achter zit.

Het milieu is een thema dat in deze tijd heel populair is. Daardoor is het ook een miljardenindustrie geworden, waarvan iedereen een graantje wil meepikken. Denk aan de auto-industrie, leveranciers van groene energie, eco producten, woningisolatie, de vliegtuigindustrie enz. Maar ook duurzame kleding, duurzame cadeaus, duurzame lifestyle, duurzame voeding en duurzaam speelgoed wordt op grote schaal op internet aangeprezen...
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een duurzaam product moet minimaal aan 3 kenmerken voldoen.
1) Gaat lang mee. Er hoeft niet steeds een nieuw product voor hoeven te worden gemaakt.
2) Is volkomen vrij van gift en er wordt geen beroep gedaan op grondstoffen die in de natuur beperkt voorradig zijn.
3) Is in alle opzichten mensvriendelijk vanaf het productieproces; daarna met het gebruik daarvan in de praktijk, tot aan de eventuele afvalverwerking toe.

De Co2 uitstoot waar je op wijst hoeft geen probleem te zijn zolang deze binnen de normen van de verwerking in het natuurlijk proces blijft. Ook mens en dier stoot Co2 uit door de verbranding van ons voedsel. Het wordt in korte tijd door de lucht opgenomen en door het biologische proces van planten die Co2 en water gebonden tot suikers en zuurstof.

Het Co2-probleem zit veel meer in het meer energie gebruik afkomstig uit het verbranden van fossiele brandstoffen.