Waar gaat het afval naartoe?

Ik ben daar wel eens benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
5.2K

Het beste antwoord

In mijn woongebied staat een verbrandingsoven.
Daarnaast word glas, papier, plastic, puin hout ijzer en apparatuur, apart ingezameld en gerecycled.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat wordt gescheiden, verbrand voor de energie of soms nog ouderwets gestort. En een groot deel komt natuurlijk in de atmosfeer en de zee terecht - zoek maar eens op 'plastic soep' op Google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt zoveel mogelijk gescheiden en voor zo mogelijk gerecycled.
Een deel van het afval kan niet gerecycled worden. Dit restafval wordt verbrand in de afvalverbrandingsinstallaties, of gestort op een stortplaats. Nederland telt twaalf afvalverbrandingsinstallaties. De warmte die in deze installaties vrij komt kan deels weer nuttig gebruikt worden om elektriciteit op te wekken, of voor bijvoorbeeld stadsverwarming.

De twaalf afvalverbrandingsinstallaties in ons land produceerden in 2007 2967 miljoen kilowattuur elektriciteit en 8,8 Petajoules warmte. Van deze elektriciteit kan bijna 80 procent aan het stroomnet geleverd worden, en dat is voldoende voor de elektriciteitsbehoefte van 667.000 huishoudens. De warmte wordt afgezet naar huizen, kassen en industrieën in de nabijheid van de installaties. Na het verbranden van huisvuil blijven asresten en slakken over. Dit wordt deels gebruikt in onze wegen.
Stortplaatsen worden gesloten als ze vol zijn. Ze moeten dan nog lange tijd gecontroleerd worden om te voorkomen dat er schadelijke stoffen uit weglekken.

Voor meer informatie: zie bron