Van wie is afval wat al weg is gegooid?

Mag ik b.v. openbare prullenbakken zelf legen om het zo te verkopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
11.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga je snoeppapiertjes en halve boterhammen verkopen? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha. Jazeker! Niet doorvertellen hoor, maar hier is veel geld mee te verdienen!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Vraag maar aan ma Flodder, die eet ook half aangevreten boterhammen op haha. Een vriend van ons, die dokter was in Amsterdam heeft een keer bij een bevalling geholpen lang geleden. Hij had uiteindelijk de placenta in een krant gedaan en buiten in een afval bak gegooid (jaren 70) uiteindelijk heeft een zwerver het eruit gevist en mee genomen...wil niet weten wat die er mee gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat wordt gezien als diefstal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Wappie; Diefstal??? Van wie steel je dan?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol, nou dat is lekker dan, steelt een zwerver een half opgegeten boterham, word hij in de gevangenis gegooid haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ HeerVoldemo, Dan heeft ie in ieder geval een hele boterham...

Antwoorden (3)

"BW. Artikel 5:18
De eigendom van een roerende zaak wordt verloren, wanneer de eigenaar het bezit prijsgeeft met het oogmerk om zich van de eigendom te ontdoen."

Het is in ieder geval geen diefstal dus als je de prullenbak leegmaakt. Ik kan me echter voorstellen dat gemeenten een bepaling in hun APV /Algemene Plaatselijke Verordening/ zetten die ´gerotzooi´ in prullenbakken moet tegengaan.
11 jaar geleden
Ja dat mag. Het afval in een openbare prullenbak is van niemand. Als iemand daar iets ingooit, dan is het overduidelijk dat hij daar afstand van doet, en op dat moment mag je dat meenemen.

Geldt ook voor grootvuil dat aan de straat is gezet. Zie je daar een oude tv staan of een leuk kastje dat nog op te knappen is, dan mag je het meenemen.

Zelfde geldt voor vuilniszakken, en geloof het of niet: je mag ze zelfs opensnijden. Een paar jaar geleden hebben verslaggevers van HP-deTijd vuilniszakken van BN'ers doorzocht (o.a. van Alexander Pechtold). Afgezien van de vraag of dit soort journalistiek niet bijna letterlijk riooljournalistiek is, is er juridisch niets tegen te doen. Pechtold heeft er ook niets aan gedaan.

Toch is daar niet alles mee gezegd. Want als jij vuilniszakken open gaat snijden, of openbare prullenbakken gaat doorzoeken, dan kan het bijna niet anders dan dat het daar een enorme troep wordt. En dàt mag dus niet. De kans is dus groot, dat als je bezig bent met dit soort zaken, je wordt aangepakt op het veroorzaken van rotzooi op straat en niet op het meenemen van afval.

Overigens mogen gemeenteambtenaren ook vuilnis doorzoeken, als je je vuilnis op een verkeerde tijd buiten zet, om zo je identiteit te achterhalen. En zelfs mogen bijstandsambtenaren je vuilnis doorzoeken, als er sterke aanwijzingen zijn van fraude. Ze mogen dat alleen niet als je vuilniszak binnen staat. Dan moet je toestemming verlenen.

In dit artikel kun je lezen dat het een trend is, om waardevolle spullen uit vuilnis te halen, en dat het ook problemen geeft. Niet het doorzoeken, maar de troep die het veroorzaakt.
http://nos.nl/op3/artikel/381793-graaien-in-huisvuil-trending-in-nederland.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
afval dat al weggegooid is, bijv in een openbare prullenbak, behoort tot de gemeente, het uit de prullenbak halen van spullen is in feite diefstal.
over het algemeen word je daar niet voor opgepakt, maar ik heb het wel ooit gezien.
een zwerver haalde blikjes en schoenen uit de prullenbak.

de hierboven gegeven wet is geldig als iemand laat zien dat hij er vanaf wil. en het nog in bezit heeft.
als hij dit in een openbare prullenbak gooit staat hij dit af aan de gemeente.

als mensen een container aan de weg hebben staan (bijv tijdens een verbouwing, is dit ook verboden.)
het bedrijf van wie die container is, hergebruikt ( net als de gemeente) dit spul zoals het omsmelten van ijzer, koper enz...
of verbrand het afval voor energie.