Hebben zonnepanelen eigenlijk wel nut in Nederland? Zie uitleg

Ik moet een verslag maken over zonnepanelen en weet er nu al heel veel van.. Maar ik kan nergens vinden of zonnepanelen eigenlijk wel nut hebben in Nederland.. Ja, oke, waarschijnlijk wel, anders zou niemand ze hebben. Maar waarom dan? Het regent hier zo vaak...
Heel erg bedankt voor je antwoord!
Groetjess

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1.7K

Het beste antwoord

Zonnepanelen maken het hele jaar door elektriciteit uit zonlicht, ook als het bewolkt is en ook in de winter.Bij koude renderen ze zelfs nog het best!
Lange levensduur. De zonnepanelen gaan 25 tot 30 jaar mee.
U bent minder afhankelijk van uw energieleverancier en de prijsontwikkeling op de energiemarkt.
U bespaart flink op uw energiekosten.
Uw woning stijgt in waarde.
Goed voor een duurzaam milieu. Zonnepanelen verkleinen de CO2-uitstoot van je huishouden (broeikaseffect). Je bespaart jaarlijks 60 kg CO2 per m2 zonnepaneel.

Zonnepanelen zijn de enige apparaten die geen elektriciteit verbruiken, maar produceren.
Met zonnepanelen bespaar je meer op je energierekening dan je aan rente krijgt op een spaarrekening bij de bank.
Met zonnepanelen gebruik je een onuitputtelijke energiebron: de zon. Terwijl de voorraad olie, kolen en gas opraakt.
Zonne-energie is stil. Zonnepanelen maken geen lawaai, gassen of uitstoot.
Zonne-energie is veilig.
De energie die nodig is om een zonnepanelen installatie te produceren wordt binnen 1-2 jaar terugverdiend.
Zonnepanelen hebben nauwelijks onderhoud nodig.
Veiligheid en betrouwbaarheid van zonnepanelen zijn bewezen.
PV systemen kunnen gerecycled worden en materialen hergebruikt.
enz..
Ja,ik spreek uit ervaring!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De panelen zetten maken ook energie als je alleen licht krijgen. Overdag en dus ook als het regent is het licht en maakt het dus energie. Als de zon schijnt gaat het wel sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste 'maken' zonnepanelen geen energie, ze zetten alleen (zon)licht om in stroom.
Ten tweede is de opbrengst als de zon niet schijnt veel lager dan wanneer de zon wel schijnt. Denk ergens tussen de 10 en 20 procent. Op een zwaarbewolkte winterdag kan het zelfs nog lager zijn (5% of zo). Toch brengen panelen ook in nederland genoeg op om, zonder subsidie, hun kosten na zo'n 7 jaar terug te betalen.
Zonnepanelen zijn momenteel, inclusief onderhoud, na ongeveer 10 jaar terugverdiend, terwijl ze langer mee gaan dan 10 jaar. Verder zit in die berekening nog niet de verwachte stijging van energie opgenomen, want als je die meeneemt is de terugverdientijd nog korter.

Er komt bovendien in Nederland nog een nieuwe subsidieronde aan (stond vandaag in de krant) waardoor ze nog sneller terugverdiend zijn. Kijk eens op onderstaande website voor de berekening.

Bij de berekening wordt uitgegaan van een gemiddeld aantal zon-uren van 1000 per jaar. Dat zal best het ene jaar meer en het andere jaar minder zijn, maar gemiddeld genomen kom je daar wel aan.