Wat mag de maximale geluidsoverlast zijn van een bedrijf welke in een woonwijk overdag buiten machines test en afstelt?

Dit bedrijf verkoop en onderhoudt tuinmachines welke overdag, elke dag, worden afgestelt en getest. Dit maakt enorm lawaai waardoor je overdag nauwelijks meer normaal in de tuin kan zitten. 6 dagen in de week, vooral in de lente en zomer. Dit bedrijf is een aantal jaren geleden overgenomen van een andere ondernemer, met deze ondernemer nooit problemen gehad. De afstand van mijn tuin tot de plek waar ze deze apparaten afstellen is zo'n tien meter.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
8.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaart het aan bij de gemeente om te zien of dat volgens de milieuvergunning mag. Een gemeenteraadslid inschakelen die vragen stelt helpt ook. Of de krant bellen.

Antwoorden (2)

Dit is wat ik kon vinden over dit artikel.

Normen voor geluidsoverlast van bedrijven
De Wet Milieubeheer kent drie normen voor maximaal geluid van bedrijven: tussen zeven uur 's ochtends en 's avonds 35 decibel (25 als het muziek is), 's avonds van zeven tot elf uur 30 db (20 voor muziek) en 's nachts van elf uur tot zeven uur 's ochtends 25 db (15 voor muziek).
De juridische bestrijding van geluidsoverlast van bedrijven in uw omgeving biedt wel perspectief. Er zijn tal van milieu-advocaten die hier van de hoed en de rand weten. Er is een duidelijke regel- en wetgeving om procedures mee te onderbouwen (onder andere de Wet Milieubeheer, de Wet Geluidhinder, de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Luchtvaartwet). Er zijn inspraakprocedures en de mogelijkheid van bezwaarschriften bij bijvoorbeeld de aanleg van nieuwe wegen en spoorlijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedrijven lijken over het algemeen meer rechten te hebben in geval van overlast, dan particulieren. Het botlek gebied vind ik daar een goed voorbeeld van. Stank en lawaai zijn daar aan de orde van de dag. Een bedrijf heeft ook altijd een vergunning gekregen om zich daar te mogen vestigen. En dan wordt, lijkt het wel , gereageerd met als je daar in de buurt wil wonen, dan weet je wat voor overlast je kan hebben. In dit geval is daar geen sprake van in jouw verhaal, want je woonde er al voor de overlast. Maar ook dan is het in de praktijk lastig om daar wat van te zeggen. Echter de praktijk is ook vaak dat de aanhouder wint. Als je maar vaak genoeg klaagt, ook bij de instanties, en als je maar zoveel mogelijk buren mee kan krijgen, dan zal het bedrijf uiteindelijk toch wat moeten gaan doen aan de overlast die het veroorzaakt. Succes en sterkte !!