Wat gebeurt er als beide polen zouden smelten? Behalve dat het water zou gaan stijgen.

De vraag is al eerder gesteld alleen werd hier alleen ingegaan op het stijgen van het water. Zijn er nog andere gevolgen naast het stijgen van de zeespiegel?

http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeuren-polen-zouden-smelten.244389

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
4.2K

Het beste antwoord

Aan de verschillende antwoorden kan je goed zien dat men over het algemeen uitgaat van doemscenario's die allemaal niet uit gaan komen.
Deze doemscenario's zijn de wereld in geholpen door de dictatoriale milieufanaten die de wereld hun wil op wil leggen.
De grootste ijsvoorraad ter wereld ligt niet op de noord- of zuidpool maar op Groenland.
Er is al berekend dat als al dit ijs zou smelten dit maar een kleine zeespiegelstijging tot gevolg zal hebben.
Wanneer het ijs op de Noordpool weg zou smelten heeft dit geen enkele invloed op de zeespiegel omdat dit ijs over het algemeen bestaat uit zeeijs.
Het is echter niet mogelijk dat al het ijs op aarde zou wegsmelten.
Laten we er van uitgaan dat als er grote hoeveelheden ijs gaan smelten op welke plek op aarde ook,dit tot gevolg zal hebben dat de warme golfstroom vertraagt of zelfs tot stilstand komt,dan is het probleem vanzelf weer opgelost door de natuur.
Wanneer de golfstroom stopt zal het klimaat in Europa en Noord-Amerika gaan veranderen.
De Noordpool zal weer kouder worden en er zal dus weer aangroei zijn van ijs omdat de temperatuur die nu door de warme golfstroom wordt verhoogt sterk zal gaan dalen.
Noord-Amerika en Europa zullen kouder gaan worden.
Onze winters worden strenger en kouder omdat Noord-Amerika en Europa binnen de poolcirkel terecht zullen komen.
Zonder de warme golfstroom waar wij nu van profiteren zullen grote delen van Europa (ook Nederland) het grootste deel van het jaar met sneeuw en ijs bedekt zijn.
Het is zelfs mogelijk dat wij het gehele jaar rond in winterse omstandigheden zullen leven zoals dat al eerder is gebeurt.
Een natuurlijk ciclus waar wij opnieuw mee te maken zullen krijgen.
Er zal sprake zijn van een nieuwe IJstijd en het probleem van een stijgende zeespiegel wordt weer teruggedraaid.
Het is zelfs mogelijk dat de gehele Noordzee droog komt te liggen (is ook al eerder voorgekomen).
De natuur lost het probleem vanzelf op,op een manier die ons voorstellingsvermogen te boven gaat.
Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
ciclus moet natuurlijk cyclus zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed geantwoord! De doemsprekers blijven doemspreken omdat milieu nogal wat geld oplevert!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de vele mogelijkheden van denkbare scenario's denk ik dat dit antwoord het meest volledig is.

Andere antwoorden (5)

jazeker ; de golfstroom zou stil komen te liggen. Deze enorme 'lopende band' van warm en koud water is eigenlijk de basis voor ons klimaat, en de gevolgen van die stillegging zouden desastreus zijn.
Hoe desastreus, daarvan geeft de -onderhoudende- film uit de link een aardig beeld.
In de tweede link een beknopte PDF over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pinguins en ijsberen zullen niet meer in hun natuurlijke omgeving te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal een tekort aan water zijn waardoor er oorlog voor water kan ontstaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer beide polen smelten, zullen er (mogelijk) meerdere dingen gebeuren:

* Doordat er meer water in de oceanen terechtkomt en omdat dat water vanzelf opwarmt, zal het water uitzetten. Dit zorgt voor een stijgende zeewaterspiegel.

* Doordat het water dat wegsmelt af zal zinken, komt er teveel zout water bij de transportband die door onze oceanen loopt terecht. Een overschot aan zout water kan deze transport van warme- en koude zeestromen stilleggen. Hierdoor zou (maar hier hebben veel geologen en biologen een andere mening over) een ijstijd kunnen ontstaan, omdat de warme zeestromen niet meer bij de relatief koude wateren kunnen komen. Hierdoor zullen zeeën en oceanen dichtvriezen.

Verder zijn er nog veel meer dingen te bedenken, maar dit zijn de belangrijkste zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De polen zullen het erg moeilijk krijgen om te smelten omdat de temperatuur niet boven de 0 graden celcius zal komen... Het smelten is ook niet van de een op de andere dag dus de natuur zoekt telkens het evenwicht om met het grotere volume water om te gaan. Of de mensheid blijft voortbestaan is voor de natuur geen enkele overweging.
Alle doemscenario's die worden geuit zijn gebaseerd op hypothese's en veronderstellingen, zo ook het smelten van de polen. Groenland bv bevat al meer ijs dan de polen samen!