Als je veel geld hebt, heb je dan ook het recht om veel energie te verbruiken en daarmee extra te vervuilen?

Ook al betaal je extra (als bovengemiddeld vervuiler), geldt dan nog dat je het recht hebt om zoveel extra te verontreinigen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Wellicht komt de echte vraag niet door. Ik bedoel te vragen of het moreel juist is dat je met veel geld ook veel mag vervuilen.
Oftewel je mag verspillen zoveel je wilt, ongeacht de rotzooi die je achterlaat voor de rest van de wereld. Dat je het wettelijk mag weet ik. Maar is het terecht dat dit mag?

14 jaar geleden
in: Milieu
2.1K

Het beste antwoord

"Recht hebben op", is een moeilijk begrip.

Als je het juridisch opvat, dan is het antwoord *JA*, als je al je vervuilende activiteiten binnen wettelijke grenzen houdt en ze netje betaald, dan heb je zeker dat juridische recht.

Als je het ethisch of moreel opvat, dan ligt het aan het ethische of morele systeem dat je aanhangt. De manier waarop je je vraag stelt laat al zien dat jij vindt van niet, dat je dat recht niet zou hebben. Dat vindt ik ook overigens.

Maar er is, zeker sinds de religie zijn monopolie op dit gebied kwijt is, geen 'hoogste instantie' aan wie we zulke zaken of overtredingen kunnen voorleggen en vragen om een 'uitspraak'.

Dus doet iedereen maar wat. Wat hem of haar goed dunkt, volgens niet goed meetbare en vergelijkbare lijnen nemen we elkaar grondig de maat.

Een oplossing weet ik ook niet :)

De politiek zou het kunnen denk ik. Alle stemmen laten horen, serieus naar elkaars (!) argumenten echt luisteren en wegen en overwegen.

Democratie is niet een makkelijke of goede oplossing. Maar er is geen betere (Churchill)

Naar elkaars argumenten luisteren, daar bedoel ik NIET mee dat de anderen beter naar jou moeten luisteren. Dat lukt alleen als je echt naar hen luistert. Dan zouden ze dat wel eens kunnen gaan doen.
Hard roepen en schreeuwen over aan jou aangedaan onrecht heeft weinig zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, ik ben bang dat inderdaad de democratie hier naar moet gaan kijken (als we dat willen met z'n allen). En ik ben bang dat Al Gore's boodschap niet echt goed zal doordringen tot in ons aller persoonlijke levensstijl.

Andere antwoorden (12)

Dat heeft niets met veel geld hebben te maken.
Op het gas en elejtriciteit betaalt iedereen ca. 42% belasting.
Hoe meer je gebruikt, hoe meer je betaalt.
14 jaar geleden
Helaas wel. Het is niet verboden om de kachel hoog en alle ramen open te zetten. Ik kan me voorstellen dat in de toekomst voor alle producten klimaatneutrale prijzen worden berekend (waarmee de schade dus weer ongedaan gemaakt kan worden), maar voorlopig is dat nog niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap de vraag niet helemaal.

Als je veel geld hebt, heb je het recht om belasting te betalen.
Maar "afkopen" van etnische zaken?
Hij vind van wel misschien, maar ik vind van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Van de vervuiling van de aarde heeft iedereen last, dit heeft niets met geld te maken. Je kunt de schade nooit echt met geld goedmaken en je kinderen zullen uiteindelijk de dupe zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heb je het recht om dat te doen. Want dat is nou eenmaal de manier hoe de wereld is georganiseerd. We vliegen rond omdat we dat kunnen betalen. Als we genoeg geld hebben kopen we een Audi Q7 omdat we dan veilig zitten als we bumperkleven. Hoe je het ook wendt of keert, en hoe we ook aan ons geld zijn gekomen, met poen is alles te koop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met veel geld vinden in ieder geval van wel. Voor mij zijn dat de grote verspillers. Ze zeggen, ze werken hard, dus hebben ze meer rechten dan losers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar.
Niemand heeft het 'recht' om te vervuilen, maar we doen het allemaal. Dat heet welvaart, en daar zitten we allemaal voor in onze auto en stoken we allemaal ons huis op totdat we het behaaglijk vinden.
We gaan tegelijkertijd vooruit en achteruit, techniek ondersteunt ons in betere en zuinigere machines en apparaten, maar tegelijkertijd zijn er steeds meer mensen die gebruik maken van die machines en apparaten.
Ik denk dat de mensen die vinden dat alles voor geld te koop is, ook maar op een manier gevoelig zijn: voor geld. Want ook voor rijke mensen geldt dat ze liever minder betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind juist, dat als je echt veel geld hebt, je de morele verplichting zou moeten voelen om iets aan het milieuprobleem in de wereld te doen, i.p.v. de wereld verder de vernieling in te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld dat stom is,
maakt recht wat krom is
(en slim wat dom is)
Met geld valt er veel te regelen. . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Istme;

Iedereen mag kopen en verbruiken wat hij kan betalen. dat heeft niets met recht hebben te maken, maar of dat ook moreel verantwoord is, is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met elke Euro die je uitgeeft vergroot je je ecologische voetafdruk, er valt bijna niets te bedenken waarvan dat niet zo is, behalve je laten steriliseren oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je veel geld hebt kun je (met de huidige stand van techniek) HEEL VEEL energie gebruiken zonder ook maar iets te vervuilen.
Denk daarbij aan een verwarming op zonne warmte (zomers met collectoren een grote goed geisoleerde "thermoskan" opwarmen en ś winters daarmee je huis.
Den k aan zonnecellen (zie solar race , rendement van die zeer dure cellen is meer dan dubbel van wat je normaal koopt voor op je dak) .

Ik heb al een uitgerekend dat zelfs al mijn bescheiden dak groot genoeg is om EN het huis te verwarmen EN mijn stroom op te wekken EN ook nog eens een 30000 kilometer electrisch te rijden. En dat alles vervuiling vrij mits je een paar miljoen investeert!

Je vervuilt dan nog slechts voor de produktie van die dingen.