waar gaat al het riool water heen en al het in de zee wordt gedumpt is dat dan niet vervuilend voor het milieu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
14.8K

Antwoorden (4)

Het komt in een grote opslag, door word hij steeds 'schoon gemaakt' dan worden de stukjes. Afval eruit gezeefd en de rest van het water stroomt via beekjes naar de zee, dus het is niet echt schadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Spanje middenin de zomer, is er een 3 daags zwemverbod ,ivm vele jonge meeuwen sterven ,nadat van het rioolwater gedronken hebben,dat naar zee stroomt
Het afvalwater uit riolen wordt gezuiverd in rioolzuiveringsinstallatie van de desbetreffende waterschappen.

Het lozen van vervuild water op open water (dus ook de zee) is ten strengste verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rioolwater gaat via grote buizen naar de waterzuiverings installatie. Hier wordt het in grote bekkens verzameld waar bacterien de afvalstoffen afbreken. Na neerslaan van de onverteerbare stoffen loopt het schonere water in het volgende bekken etcetc. Aan het einde van de rit is het water weer schoon genoeg om in de rivier te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rioolwater wordt via het riool afgevoerd naar rioolwaterzuiveringsinstallaties waar het grotendeels wordt gezuiverd. Het gezuiverde water wordt geloosd op open water (meestal rivieren). Dankzij deze zuiveringsinstallaties is de waterkwaliteit in rivieren sterk verbeterd sinds de jaren '70 van de vorige eeuw.

Op het vaste land zijn strenge regels voor afvallozing, ook voor lozing in riolen. Maar afval dat in zee wordt gedumpt is een groot probleem. Veel afval is afbreekbaar en daarvan wordt aangenomen dat het op termijn ook afbreekt, maar niet afbreekbaar afval (plastic) en giftig afval veroorzaken wel degelijk milieuproblemen. Overigens is het ook op zee verboden afval te dumpen, maar het opsporen van de vervuilers is bijzonder lastig waardoor de pakkans te klein is om internationale regelgeving effectief te laten zijn.