wat kan je doen(of doe je al)om te zorgen voor een beter milieu?

zo doe ik al aan gescheiden afval,plastic appart,tuin en groente afval appart,huisvuil appart,papier appart,glas appart,maar wat kan je nog meer doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Het beste antwoord

Ik heb een waterontharder aangeschaft. Als alle kalk uit het leidingwater wordt gehaald, kan je tot wel 50% aan zeep en wasmiddelen besparen (afhankelijk van de waterhardheid). Verder is zacht water beter voor je huid, veel jeukklachten als eczeem en psoriasis behoren tot het verleden (geen 100% garantie) en de levensduur van je wasmachine, vaatwasser, waterkoker etc. wordt verlengd.
Tot slot zal ook je koffie en thee, alsmede je zelfgemaakt soep beter gaan smaken.
Kortom, het is even een investering, maar je hebt er wel wat voor, en............het verdient zichzelf op den duur ook nog terug.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Op de fiets je boodschappen doen,en niet voor elk wissewasje de auto pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de fiets/benenwagen nemen ipv de auto, zoveel mogelijk je eigen groenten verbouwen en evt dieren fokken voor het vlees (die dan ook weer je afval opeten), onder een dekentje zitten ipv de verwarming aan zetten deze winter..

Toegevoegd na 1 minuut:
als je toch nog naar de winkel moet: lokale biologische produkten kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat hierboven staat doen wij al ook hebben wij er blikken bij.

Minder spraybussen gebruiken. De wasmachine niet aan laten staan geen droger, vaatwasser, en overbodige apparatuur gebruiken. Wat meer de fiets pakken. Wat minder de verlichting lang laten branden, de verwarming al eerder laag zetten en niet als je naar bed gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf niet voortplanten is het enige goede wat je voor het milieu kan doen.

Gescheiden afval wordt weer bij elkaar in de vuilverbrandingsovens gegooid, en is gescheiden afval verzamelen een linkse hobby voor "werkgelegenheid.

"Recycling in gevaar door overcapaciteit verbranding"
De recycling van grof huishoudelijk afval en bedrijfs-, bouw- en sloopafval in Nederland staat ernstig onder druk. Doordat er te weinig restafval voor verbrandingsinstallaties is, wordt steeds meer recyclebaar afval verbrand. Het nieuwe landelijk afvalbeheerplan (LAP2), dat op 30 maart a.s. in de Tweede Kamer besproken zal worden, bevat te weinig om deze ontwikkeling te keren. Het traditionele uitgangspunt van het Nederlands beleid dat recycling boven afvalverbranding gaat, loopt daarmee ernstig gevaar. De Branchevereniging Recycling Breken en Sorteren (BRBS) pleit voor krachtige maatregelen van de overheid.....meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs het ingezamelde plastic schijnt gewoon verbrand te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is inderdaad een actualiteiten programma geweest waar dat soort dingen aangetoond werd. Zo ook gaat geïmpregneerd hout erin. http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items/EkuyFVlkAVPtaYLhqb.php
De nietjes uit de kranten en folders halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grootste vervuiler is de mens zelf.

Als we dus zorgen dat we geen nieuw mens op aarde neerzetten, heeft dat de allergrootste impact op het milieu. Oftewel: zorg dat je geen kinderen krijgt.

Al het andere wat je kan doen blijft qua invloed beperkt tot cijfers achter de komma.
14 jaar geleden
vegetarisch eten helpt veel, daarnaast probeer ik ook veel biologisch te kopen, gebruik ik veel tweedehands spullen en kleding, gebruik zo min mogelijk apparaten en gebruik natuurazijn als wasverzachter (dat breekt de zeepresten een beetje af).
Eigenlijk is het een eindeloze lijst met wat je kunt doen maar je moet vooral dingen zoeken die bij jezelf passen, het leven moet wel leuk blijven anders houdt je het niet vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf breng ik mijn kleine alleen op de bakfiets naar de crèche, fiets ik naar mijn werk. Heb ik allemaal spaarlampen én nog belangrijker, niet meer lampen dan nodig in huis!!

Ik gebruik geen plastic tassen bij de supermarkt en ben fel tegen het throwawayism. Zoals al dat volk bij de Ikea dat iedere half jaar een nieuwe eettafel wil hebben (omdat het zo goedkoop is)