Wat zijn oorzaken dat mensen aan hergebruik / recycling gingen doen?

Het liefst gericht op textielrecycling, maar hoeft niet persé.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Antwoorden (5)

Iets niet willen weggooien als het nog goed is, zuinigheid, zelfs armoede. Denk bijvoorbeeld aan een gezin met kinderen. Als de oudste uit een jas gegroeid is kan het volgende kind de jas nog dragen. Of als een broek kapot is een applicatie op de knie naaien. Of een kledingstuk vermaken / veranderen omdat het kleine zusje niet altijd in de kleding van grote zus wil lopen.
Mensen worden creatief als ze op de centen moeten letten. Dat kan overigens hele leuke dingen opleveren! Ik heb nog ergens een tas liggen die van oude spijkerbroeken is gemaakt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies.
En dat werd vroeger geen recycling genoemd.
Hergebruik, niet te verwarren met recycling is het opnieuw gebruiken van materialen, nadat ze als afval zijn afgedankt.

Er is dus wel een verschil tussen hergebruik en recycling.

Bij hergebruik wordt een voorwerp opnieuw gebruikt, al dan niet voor een ander doel. Bij recycling wordt een afvalstof omgezet in een nieuw product.

Het zijn allebei een beetje modewoorden geworden.
Als ik nu een leuke schaal maak van mijn oude vakantiebroek, (zie afbeelding) dan noem ik dat recycling van textiel.
Maar eigenlijk is het gewoon knutselen.

Maar natuurlijk is het heel normaal dat datgene wat voor de ene oude troep is, voor de ander nog een een heel leuk gebruiksvoorwerp is.
Er zijn mensen die voor dat doet langs de straten gaan als de grof-huisvuildag er is. Om leuke oude kastjes ofzo te scoren.
En kinderkleding wordt vaak aan elkaar doorgegeven.

Men is er gelukkig steeds meer achter dat het zomaar weggooien van veel dingen niet nodig is.

In de Middeleeuwen waren er al lompenhandelaars in de Nederlanden en Duitsland, die aan ruilhandel deden. Zij ruilden lompen voor goedkoop aardewerk.
En die oude lompen dienden dan weer als grondstof voor het maken van papier.

Dat was misschien wel het begin van recycling van textiel:
De behoefte aan goedkope grondstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedemorgen,
Ikzelf ben actief in de oud metaal recycling. Het wereldwijde probleem waar we allemaal mee te maken hebben is dat de aarde haar natuurlijke grondstoffen uitgeput raken, denk hierbij aan bijvoorbeeld een oud koperen waterleiding. Deze is heel makkelijk te recyclen waardoor de natuurlijke grondstoffen in de aarde blijven zitten i.p.v. verbruikt worden door productie. Maar zoals met alles in de wereld gaat het hoofdzakelijk om de kostenbesparing. Bij het winnen van koper heb je ook mining kosten (kopermijnen in Chili e.d.) dan moet het nog gereinigd en bewerkt worden, al met al zorgt dit voor hoge productie kosten maar het recyclen van oud metaal is vele malen goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hergebruik is van alle tijden. Voorwerpen die nog bruikbaar zijn worden hergebruikt, hetzij door iemand anders, hetzij voor een wat ander doel. Onder hergebruik worden ook materialen verstaan die opnieuw gebruikt worden maar voor een ander doel. Zo wordt katoen hergebruikt om (duur) papier van te maken.

Recycling is ook al van alle tijden maar duidt erop dat materialen worden teruggewonnen en opnieuw worden gebruikt om nieuwe voorwerpen van te maken. Vrijwel alle metalen worden van oudsher al gerecycled. Papier wordt ook al heel erg lang gerecycled. Glas dat via de glasbak wordt verwerkt is ook een vorm van recycling. Dit is (energetisch) minder gunstig dan het gebruik van statiegeldflessen hetgeen een vorm is van hergebruik.

Bovengenoemde vormen hebben puur met geld te maken. Vroeger was arbeidsloon relatief laag ten opzichte van materiaalkosten. Daarom was het al snel betaalbaar om iets een nieuw leven te geven. Tegenwoordig zijn de meeste materialen goedkoop (al worden ze weer duurder) ten opzichte van de loonkosten. Daarom hebben we een periode gehad waarbij heel veel werd weggegooid. Nieuw maken is vaak goedkoper dan hergebruiken. Dat er tegenwoordig veel aandacht is voor hergebruik en recycling komt enerzijds door oplopende grondstofprijzen en anderzijds door een groeiend besef dat grondstoffen op kunnen raken. Het invoeren van efficiënt systeem van recycling kost veel tijd. We moeten dus tijdig beginnen met die omschakeling en in elk geval voor de wal het schip keert (dat gaat namelijk altijd gepaard met flinke schade).

Oorzaken dus: eerst en vooral een geldkwestie, maar recent komt daar het besef bij van de eindigheid van de voorraden op aarde. Daarbij voelen meer en meer mensen een morele plicht de aarde beter te beheren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorspronkelijke reden dat mensen aan textiel-hergebruik gingen doen, was dat het maken van nieuw textiel veel meer tijd kostte dan het maken van hergebruikt textiel. Stel je voor dat je je eigen kleding van 'scratch' moet maken: Je moet weven op een weefgetouw, nadat je eerst de wol van je schaap af geknipt hebt, gekamd en gereinigd hebt, en tot draad gesponnen hebt. Daarna moet je de geweven lappen aan elkaar naaien met garen dat je zelf hebt gemaakt door b.v. darmen van slachtdieren te prepareren, of ook weer met gesponnen draad. Allemaal heel arbeidsintensief en een hoop handigheid vereisend. Je was de hele winter zoet voordat je een nieuw outfitje bij elkaar gehandwerkt had.

Als je je kleding kon ruilen of kopen, was die uiteraard best duur, want een ambachtsman of -vrouw had er al heel veel tijd in moeten steken.

Op het moment dat je dan uit je trui gegroeid bent, denk je wel 16 x na voordat je hem weggooit. Je gaat eerst maar eens kijken of er nog een kleiner truitje voor je kind van te maken is, of dat je het breisel of weefsel nog kunt uithalen om er een nieuwe trui van te maken.