vraag over plastic inzameling

sinds kort staat er in mijn woonplaats een plastic inzamel bak. nu staat erop vermeld dat er geen papier in mag. hoe zit dat dan met papier etiketten? deze zitten op veel verpakkingen en zijn vaak moeilijk te verwijderen. moet ik deze dan toch bij het restafval gooien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.9K

Antwoorden (4)

Het is onvermijdelijk dat er tussen het plasic ook papier zit, dat wordt er wel uitgesorteerd, maar het is niet de bedoeling dat daar oude kranten tussen komen. Daar zijn weer andere containers (kliko's) voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. In de glasbak mag ook eigenlijk alleen maar glas, maar vaak gaan daar ook etiketten, kurken en doppen mee in... Het gaat er inderdaad om dat er geen stapels kranten in gaan, of kartonnen verpakkingen.
Papieretiketten die op de verpakking staan hoef je echt niet te verwijderen. Het gaat erom dat mensen er geen kranten e.d. erin ingooien. Zodat ze dit weer handmatig moeten verwijderen als alles is ingezameld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij krijgen plastic zakken om het plastic afval in te doen. Bij de start werd vermeld,dat dergelijke etiketten gewoon onvermijdelijkzijn en dus zijn toegestaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan veel meer plastic worden ingezameld dan vaak wordt gedacht: plastic flessen en flesjes, shampoo -en wasmiddelflacons, lege tubes van tandpasta, crèmes en gel, zakken en bakjes van groente, fruit en salade, plastic tassen en boterkuipjes kunnen met een gerust hart in de bak of zak voor plastic afval worden gegooid. Samengestelde materialen zoals chipszakken en kauwgomstrips mogen niet in de container of zak, net als verpakkingen die chemicaliënresten bevatten, zoals lijm- en verfverpakkingen.Een papieren etiket vallt onder de marge reststoffen als je het er wel makkelijk af kunt halen dan doen natuurlijk ,zo niet,dan wordt dit verder in het
verwerkingsproces opgelost.
Een handig overzicht vind je op bijgevoegde website:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx! had ook al op de site gekeken maar kon het niet vinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Een papieren etiket vallt onder de marge reststoffen als je het er wel makkelijk af kunt halen dan doen natuurlijk ,zo niet,dan wordt dit verder in het
verwerkingsproces opgelost.'
dit gedeelte kan ik toch niet vinden. wel dit:
'Zorg dat alles leeg is en verwijder a.u.b. papier, karton of aluminium (folie)resten.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe schoner hoe beter, en hoe goedkoper het verwerkingsproces. Als het mij geen moeite kost, dan wil ik wel meewerken, maar ik voel mij niet geroepen de etiketten eraf te weken. Als dat plastic wordt versnipperd, en waarschijlijk gewassen en daarna verwerkt.