je huis verwarmen met elektriciteit zou verspillend zijn maar een auto op elektriciteit is millieuvriendelijk hoe valt dit te rijmen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Een auto die rijdt op elektriciteit is niet milieuvriendelijk, maar milieuvriendelijker. Je moet niet vergeten dat deze elektriciteit ook opgewekt moet worden. En hoe doen ze dat? Juist!, met brandstof...

Toch is het milieuvriendelijker omdat het rendement van de centrale waar deze elektriciteit wordt opgewekt is een stuk beter is dan het rendement van een auto...

(even voor de duidelijkheid: hoe hoger het rendement, hoe lager de verliezen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat rijden op benzine en olie minder milieuvriendelijk is dan op rijden op elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rendement van een verwarmingsketel is hoog, waardoor je goedkoper met gas kunt verwarmen dan relatief dure stroom te kopen. Het rendement van een auto is relatief laag, waardoor het interessant wordt om electriciteit op te wekken en je auto darmee aan te drijven. Alleen maar water heet stoken en dit vervolgens goed geïsoleerd te bewaren is nogal wat goedkoper dan een brok ijzer in beweging brengen en houden.
12 jaar geleden
Je moet de gehele productieketen van energie in ogenschouw nemen en ook het rendement dat je uit de energie kunt halen.

Auto: 2/3 (tweederde) van de energie gaat verloren als warmte (daarvoor die grote radiator in je auto). 1/3 wordt dus slechts gebruikt voor de vooruitgang. Sta je stil, dan blijft de motor draaien, verbruikt energie.
Voordeel van elektriciteit is dat je bijna alles kunt gebruiken om de auto in beweging te zetten en op het moment dat je stil staat, gebruikt de auto geen energie.

Huis: Electriciteit wordt gemaakt met steenkool, aardgas, kernenergie, waterkracht, etc.

In het geval van aardgas en steenkool, ook hier gaat een gedeelte van de energie verloren. Denk aan de grote waterdamp pluimen, dat is allemaal warmte (energie) die in het gas / kool zat en die niet benut wordt. Bij het omzetten van de electriciteit (hoog naar laagspanning) gaat ook weer energie verloren. Tijdens het transport van de centrale naar jouw huis gaat ook weer energie verloren.

Dan komt de grootste boosdoener, het omzetten van electrische energie in warmte (kachel) heeft een heel laag rendement. M.a.w. er gaat veel energie verloren.

Gebruik je gas in je C.V. dan zet het aardgas direct om in warmte en heb je niet de verliezen die gemoeid gaan met eerst omzetten naar electriciteit en dan pas in warmte.

Tegenwoordig met de HR ketels en in combinatie met warmteboilers is het zonder meer de moeite waard om aardgas te gebruiken als warmtebron.