Hoe fabriceert men co2-gas voor toepassingen als bv : toevoegen aan frisdrank , en betekent dit een bijkomende belasting voor het milieu ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1K

Het beste antwoord

De co2 die wordt toegevoegd aan frisdranken,bier etc. wordt eenvoudigweg uit de lucht gehaald zoals men ook zuurstof uit de lucht haalt om in zuurstoftanks op te slaan.
Dit gebeurt niet bij de limonadefabrikant zelf maar hier zijn gespecialiseerde bedrijven verantwoordelijk voor.
Ook wordt co2 gewonnen en vloeibaar opgeslagen in tanks bij bronnen waar veel co2 vrijkomt.
Het gas wordt onder hoge druk gebracht waardoor het vloeibaar kan worden opgeslagen net als alle andere gassen die in flessen of tanks verkrijgbaar zijn.
Er wordt dus niet bewust co2 geproduceerd voor de frisdrankindustrie dmv verbranding zoals ik in een eerdere reactie las,want dan zou het milieu nl. wel extra belast worden.
Omdat men de co2 direct uit de lucht kan halen en kan winnen vlakbij een bron waar dit gas toch vrijkomt wordt het milieu dus niet extra belast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat het wel gedaan word in combinatie met het winnen van zuurstof,stickstof etc. maar over het algemeen echter wordt het net als stickstof dicht bij of direct uit de "bron" gewonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goed antwoord, denk ik, blijven twee vragen :
1. is er niet een enorme hoeveelheid energie nodig om de co2 uit de lucht te halen ? (wat bijkomende belasting voor het milieu zou veroorzaken)
2. komt bij dit procédé ook de zuurstof uit de lucht vrij, en wordt die dan commercieel verhandeld ? dit zouden dan "twee vliegen in één klap" zijn, die het procédé economischer maken

Andere antwoorden (1)

CO2 is heel makkelijk te verkrijgen.
Alle stoffen die het atoom koolstof bevatten, veranderen bij verbranding in koolstofdioxide. Heel veel dingen bestaan uit koolstof, zoals hout, papier, olie, steenkool, maar ook suiker, glas etc... Ik weet niet of ze iets verbranden om CO2 te maken in die fabrieken, maar wellicht is Het wel CO2 wat is ontstaan bij verbranding in de verwarmingsketel ofzo