Hoe groen is groene stroom?

Ik snap niet hoe het kan dat ik groene stroom neem en de buurman niet, het komt toch allebei door hetzelfde kabeltje dus is het toch dezelfde stroom?

Toegevoegd na 1 minuut:
En hoe zit dat met stroom van diverse aanbieders, als ik nu een contract bij Oxxio neem ipv NUON dan komt dat toch ook weer door hetzelfde kabeltje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Het beste antwoord

Stroom heeft geen kleur, beetje flauw maar wel waar. Maar nu echt antwoord op je vraag. Dit heb ik uit een artikel. Klik op de bron voor het hele (best wel intressante) artikel.

Allereerst: groene stroom bestaat niet. Want er zijn in Nederland geen aparte netwerken voor groene en grijze stroom. En stroom is stroom en daar is niets groens aan. Wel bestaat er energie opgewekt uit duurzame energiebronnen zoals wind, water, zon en biomassa. Deze bronnen stoten bijna geen CO2 uit en veroorzaken nauwelijks klimaatverandering. In 2005 kwam bijna 15 procent van alle opgewekte stroom in Nederland uit deze groene bronnen. Dus wat er uit het stopcontact komt is feitelijk een mengsel van veel grijs en een klein beetje groen opgewekte elektriciteit.

Honderd procent
Toch kopen consumenten wel degelijk voor honderd procent groene stroom, al ontvangen ze er maar een deel van door het stopcontact. De energiebedrijven zijn namelijk wettelijk verplicht om de verbruikte groene stroom in een bepaalde periode, ook daadwerkelijk op het net te zetten. Met iedere nieuwe groene stroomklant wordt de stroom in Nederland dus een beetje groener. Op dit moment hebben 2,4 miljoen huishoudens groene stroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle antwoorden bij elkaar maken het helemaal helder. Bedankt allemaal!

Andere antwoorden (5)

In principe zit al onze electra aan elkaar geknoopt. Dat klopt. Dus de elctronen die hier door het snoertje gaan hadden ook in Noorwegen kunnen zijn.

Nuon / OXXIO zorgen er voor dat de stroom die ingekocht wordt indezelfde verhouding 'groen' is als het aantal verzoeken voor groen dat ze krijgen. Ze kopen dus dan meer stroom van waterdammen dan van kolencenmtrales
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Producenten van groene stroom leveren hun elektriciteit aan het elektriciteitsnet. De stroom is daarna niet meer te onderscheiden van grijze stroom. Echter, gecertificeerde groene stroomproducenten krijgen bij de productie van groene stroom een navenante hoeveelheid groene stroom certificaten toegewezen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stroom is stroom. Bij jou en je buurman komt dezelfde stroom uit de muur.
Het is een boekhoudkundig verhaal.
Als je groene stroom neemt, "bestel" je eigenlijk een bepaalde hoeveelheid groene stroom. Leveranciers van groene stroom maken of kopen dan stroom die op een groene manier wordt opgewekt. Die stroom gaat het elektricieitsnet in op de plaats waar het is opgewekt.
En die wordt dan aan jou verkocht als groene stroom. De electriciteitsmaatschappijen verrekenen dat onderling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een beetje er bij (maar dat is eigenlijk omdat ik even wil proberen een plaatje er bij te zetten.

Natuurlijk heeft stroom geen kleur. Het verschil zit hem in de manier waarop de stroom wordt opgewekt.
Dat kan via een gas- of kolencentrale, kerncentrale (waar uiteindelijk nog gewoon met 'ouderwetse' stoom wordt gewerkt.
Het kan ook via windmolens of waterkrachtcentrales.

De truuk (die hopelijk uit het plaatje blijkt) is dat al die stroom samen op het electricitietsnet wordt gezet.
Dat is technisch bij lange na niet zo simpel als het plaatje maar dat geeft even niet.

Electricteitsleveranciers kopen op voorhand electriciteit die electriciteitsproducenten zeggen te gaan produceren.
Die wordt dan weer doorverkocht aan klanten zoals jij en ik maar ook fabrieken, kantoren, etc.
Die leveranciers zitten vast aan hun contract met de producent.
Dat zaten wij als eingebruikers eerder ook maar nu kun je eventjes van leverancier wisselen. Dat vinden zij niet plezierig omdat dan mogelijk de door hun ingekochte hoeveelheid niet allemaal verkocht gaat worden.

Als je die handel tussen producenten en leveranciers eens nader zou bekijken dan zie je veel dingen die je niet zou verwachten.
Zo kan er op een zeker moment stroom worden ingekocht tegen heeeeele hoge prijzen die de leverancier dan weer bmoet doorverkopen tegen veeeeel lagere prijzen.
Maar ja, niet leveren kan ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaat niet, stroom = stroom.

Het belang hiervan is enorm, er zijn héél veel sectoren bij gebaat om ervoor te zorgen dat men investeert in zuinige producten. Het stimuleert de economie, wereldwijd.