Waarom heet het Moedernatuur? Het kan toch ook Vadernatuur zijn..?

Ik weet dat ze dit vroeger hebben bedacht enzo, maar waarom niet Vader natuur?

Komt dit omdat moeders vroeger het huishouden deden en voor de kinderen zorgde enzo?
Of wat is de reden..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zijn wielen rond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze vierkant zijn kan je moeilijk rijden..

Antwoorden (5)

Moeder Aarde is een motief dat in veel mythologieën terugkeert, vaak ook Moeder Natuur genoemd. Het gaat dan om de vruchtbaarheidsgodin bij uitstek, die de vruchtbare aarde of de aard van de vruchtbaarheid, de natuur, zelf incarneert. Ze is dan ook altijd de moeder van de andere goden, en wordt als zodanig ook aangezien als de patrones van het moederschap. Deze originele visie stamt uit de vaststelling dat de aardse natuur al het leven in haar schoot draagt, voedt en ondersteunt, en weer opbergt als het vergaat. Zij draagt in een bepaalde visie zelfs de hemel.
Isis en Horos

Van sommige Zwarte Madonna's gelooft men dat ze van oude beeltenissen van Moeder Aarde afstammen, wier partner de maan was die erboven stond, zoals de schijf op het kapsel van Isis die tegelijk de volle maan en de vruchtbaarmakende zon verzinnebeeldt. Nadat de Maagd Maria Moeder Aarde van haar troon gestoten had, werd de maan onder haar voeten geplaatst, als een dunne sikkel.

De Rig-Veda noemt de vrouwelijke scheppingskracht Mahimata (R.V. 1.164.33), wat letterlijk vertaald Moeder Aarde betekent.

Mama Pacha was de godin van de aarde en de vruchtbaarheid in de Incamythologie. De Inca's zagen haar als de moeder van Pachacamac en ze werd geëerd in al haar natuurvormen, zoals bergen, rotsen en andere.

In de tijd van de Romeinen werd het epitheton "Terra Mater" gegeven aan de godin van de veel oudere cultus Tellus, die met die van de Griekse Gaea en de Frygische Cybele was gelijkgesteld.

In de Germaanse mythologie waren de oorspronkelijke godheden de Wanen. Dit is een geslacht van aardse vruchtbaarheidsgoden, dat pas later ten dele werd geïntegreerd met de generatie atmosferische goden, de Asen, maar dat waarschijnlijk tot een veel oudere cultus teruggaat. In die cultus waren vooral Alven als diverse natuurkrachten aan de macht. Hun rijk, Alfheim werd volgens de mythen ondergeschikt gemaakt aan Freyr, zelf een van de Wanen, en van hermafrodiete natuur (zijn wederhelft of tweelingzus wordt Freya genoemd). Het was duidelijk een god(in) met een vruchtbaarheidscultus.

Persoonlijk denk ik dat het ook dat het te maken dat God de Vader word genoemd en Moeder natuur een heidens aanbidding is, omdat je de creatie aanbid en niet de Maker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft met dat de natuur veel gelijkenissen heeft met een moeder. In de lente is ze zwanger van nieuw leven, in de winter is ze kil en bitter als een vrouw die haar geliefde verloren is. Ze kan liefdevol zijn, als inde relatie tussen moeder en kind, maar ook meedogenloos, als een leeuw die een zebraveulen verscheurd.
Daarbij zeggen spanjaarden naast madre terra ook padre ciel, oftewel vader Hemel, oftewel God. Op die manier vormt zich een soort gezin buiten het gezin om, waaraan de mens een voorbeeld kan nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk is het de moeder die een leven op de wereld brengt en vandaar dat we spreken over Moedernatuur.
(b.t.w. goeie vraag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is moeder aarde en vader zon.
Samen zorgen zij voor een vruchtbare natuur.

(spiritualiteit van de Maya`s)

De maan wordt dan de grootmoeder genoemd.

Moedernatuur is mogelijk een soort verbastering waarmee de natuur op moeder aarde bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwen werden altijd geassocieerd met praktische zaken en mannen meer met theoretische en vandaar ligt moeder natuur over de Aarde en huist God de vader ergens met zijn voeten van de grond.