hoe kan het dat sneeuw langer blijft liggen op weilanden waar kunstmest gestrooid is dan op land waar dat niet is gebeurd?

vraag wijst zichzelf :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar in het verleden gestrooid is of vrij recent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het betreffende weiland was (voor zover ik me kan herinneren) elk jaar rond juli voor het laatst bestrooid. (Ze reden het meerdere keren per jaar uit)
Afgelopen eind-van-de-winter viel me het verschil op tussen dit weiland en één van een eko-boer paar kilometer verderop, waar mijn vaste werkroute langs loopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan ben ik het met amigo eens, door meer vegetatie, meer isolatie, dus langer/ eerder sneeuw.

Het beste antwoord

Hierbij een zelf bedachte theorie die wel "bewezen" is TOTAAN het stukje over de kunstmest.

Als je een weg hebt (asfalt of steen) met daarnaast een grasveld, blijft de sneeuw veel langer liggen op het gras dan op de steen. Dit komt door de isolatiewaarde van gras en steen.

Steen geleidt de warmte beter en als er sneeuw valt op stenen zijn die stenen wel even 0 graden maar de grond eronder is NIET onder nul. Die warmte wordt door de steen naar boven doorgegeven en daarom gaat de sneeuw sneller weg op steen dan op gras.

Nu mijn aanvulling: Ik gok dat ER meer (een dikkere laag) gras is als je kunstmest hebt gestrooid (daar doe je het toch voor). Dat isoleert ook dus. En een dikke graslaag isoleert beter dat een dunne. Dus...... Daarom zou de sneeuw langer kunnen blijven liggen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke theorie, zit zeker wel iets in
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord. bedankt!

Andere antwoorden (2)

Zout bij smeltend ijs of sneeuw verlaagt de temperatuur. Op plekken waar kunstmest (ook bestaand uit zouten) gestrooid is, is het dus kouder dan waar geen kunstmest ligt. Je ziet dan dat de onderste laag wel gesmolten is maar dat de laag erboven later smelt dan waar niet gestrooid is.

Op school deden we daar ooit een natuurkundeproefje mee. In een emmer mengden we sneeuw met zout en zetten daar een glas met een beetje water in. Dat water bevroor, terwijl er in het lokaal verder een behaaglijke temperatuur heerste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar zout doet juist sneeuw smelten, wel onttrekt het warmte uit zijn omgeving om te kunnen smelten tot wel -7 graden.
van zout op de weg smelt ook de sneeuw, mits het niet harder vriest van 7 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat bedoel ik. Je ziet dan vaak een verijsde laag bovenop een laag gesmolten sneeuw. Pakt trouwens ook zo uit met nog niet helemaal vergane stalmest. Op de weg werkt strooizout daarom alleen maar goed als erop gereden wordt omdat de boel constant moet worden vermengd.
er zijn 2 oorzaken aan te wijzen, 1 de kleur van de ondergrond ,het gras is lichter van kleur ,reflecteert meer licht en de ondergrond word niet zo sterk opgewarmd ,kan dus minder warmte aan de sneeuw afgeven,daarbij komt nog dat tussen de langere grassprieten meer lucht blijft hangen ,de sneeuw dus minder contact heeft met de ondergrond en lucht de beste isolator is waardoor deze langzamer smelt.