bestaan er al wagens op zonne-energie?

De electrische wagens doen nu stilaan hun intrede, maar bestaan er al wagens met zonne-panelen, die dus zelf electriciteit kunnen opladen tijdens het rijden.
Zo moet je niet na een 100 km extra energie tanken en kan je blijven rijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (4)

Nee maar iets wat er op lijkt.
De Nuna 5. Moet je opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is erg lastig om gewone auto's helemaal op zonne-energie te laten rijden. Er is een erg groot zonnepaneel nodig om genoeg energie te binnen te halen om een auto te laten rijden. Studenten van de TU Delft zijn al een aantal jaren bezig om auto's puur op zonne-energie te laten rijden. Zij hebben een speciale auto ontwikkeld: de NUNA. Dit jaar hebben ze de NUNA5 gebouwd. Met de NUNA5 doen ze mee op de World Solar Challenge in Australië. Met de voorgaande NUNA's hebben ze al veel prijzen in de wacht gesleept. De NUNA5 heeft 6 vierkante meter (anderhalf keer zo groot als een schoolbord) aan zonnecellen op het dak om genoeg energie te krijgen. Zelfs dan kan Nuna5 alleen rijden omdat hij super zuinig is. Nuna5 gebruikt namelijk evenveel stroom als een stofzuiger. En de auto weegt maar 160 kilo, veel lichter dan een gewone auto. Een normale auto gebruikt veel meer energie dan Nuna5. Een normale auto zou dus nog veel meer zonnecellen op zijn dak moeten hebben, in dat geval zouden auto's haast even groot als bussen moeten worden. Het is natuurlijk wel mogelijk om auto's een beetje op zonne-energie te laten rijden. Je hebt vast wel op het nieuws gehoord over elektrische auto's. Als je op dat soort auto's een klein zonnepaneel op het dak legt, dan kan de auto voor een deel zijn stroom binnenkrijgen via de zon. In Nederland rijden er wel al auto's op elektriciteit. Op korte termijn is het de bedoeling dat er in heel Nederland oplaadpunten komen, zodat je je elektrische auto overal op kunt laden (net zoals je overal benzine kunt tanken). En die elektriciteit kan natuurlijk ook groen zijn, bijvoorbeeld van zonne-energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan wel al wagens op zonne-energie, maar die zijn nog in ontwikkeling. de TU in Delft doet er veel proeven mee, meen ik.
Nog even geduld hebben, mocht dit waardevol genoeg zijn om als personenauto op de markt te brengen.
Ik denk zelf dat we het eigenlijk van een andere vorm van energie moeten hebben; nulpunt-energie heet het geloof ik.
Er is een Australiër die een motor heeft ontworpen die zichzelf met een bepaalde manier van roteren (weet helaas geen technische details) draaiende kan houden. Deze machine moest om de paar jaar even stil gezet worden voor onderhoud en kon vervolgens weer verder; zonder gebruik van brandstof.
Er is altijd hoop :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zichzelf draaiende houden? Is dan niet een soort Perpetuum mobile?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat klopt. ik heb een documantaire over deze uitvinding gezien op internet, ik zal even kijken of hij te vinden is.
momentje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=g59cGTswGCI hier is het. Ik had me wel vergist in het type; dit is voor opwekken van elektriciteit in huis.
Maar het lijkt me dat het ding wel verder te ontwikkelen is naar personen / vrachtvervoer
Ja, maar alleen experimentele.

De al eerder genoemde nuna serie van TU delft, daarnaast maakt ook de UT (Enschede) voor elke solar challenge zo 'n ding.
Gemiddeld kunnen die experimentele wagens de hele (zonnige) dag ca 90 km/h blijven rijden.
De wedstrijd voorschriften (vorige race) geven aan dat er maximaal 6 m² zonnecellen gebruikt mogen worden omdat ze anders (voor de australische verkeerswet) te hard zouden gaan rijden, gemiddeld sneller dan de max toegestane snelheid daar.

Uit bovenstaande technische gegevens volgt dat je nu best je woonwerk verkeer met zoiets kunt doen. Meer dan genoeg actieradius,
Echter, het prijskaartje van de benodigde zonnecellen is dermate hoog dat de burger zich dit niet kan permitteren.
Ondanks dat de bouwers geen loon krijgen (studenten electro en werktuigbouw) kost zo'n ding al gauw meer dan 1 miljoen.
De korte samenvatting van bovengenoemde info heb ik overigens van studenten uit Enschede en heeft betrekking op hun solarwagen.

ps Er rijden ook zonnewagen op een andere planeet, onbemande verkenners door nasa daar heen gestuurd. Tot ieders verbazing hebben ze hun verwachte levensduur zeer ver overtroffen (vele jaren ipv 9 maanden.