Stel: ik wil CO2-uitstoot compenseren, welke boom plant ik dan bij voorkeur?

Kies ik voor wintergroen of bladverliezend, veel kleine blaadjes of juist (minder) grotere bladeren? Is hier al eens onderzoek naar gedaan en kan iemand mij dan naar de resultaten wijzen?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik weet dat compensatie slechts uitstel van executie is. De vraag blijft echter: Als je een boom plant met dit doel, welke zou het dan het beste zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
8.8K

Het beste antwoord

Ha, die Tslinger;

Als je gelooft in CO2-compensatie neem dan een naaldbom; loofbomen verliezen jaarlijks blad, dat op de een of andere manier vergaat en dan toch weer voor nieuwe CO2-productie zal zorgen. Maar dat doet een naaldboom natuurlijk op de langere termijn ook. Aan de totale hoeveelheid CO2 is natuurlijk ook niet echt iets te doen, het is alleen engiszins te sturen.

Toegevoegd na 27 seconden:
'engiszins' -> 'enigszins'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op lange termijn krijg je geen CO2 compensatie door uitsluitend het planten van bomen. Die bomen zullen , als hun tijd daar is na 80-100 jaar gewoon gaan rotten en de vastgelegde C komt weer terug in de atmosfeer als CO2.
Je zult dus tevens voor vastlegging van CO2 maatregelen moeten nemen dat die bomen niet meer gaan rotten.
Op korte termijn wordt uiteraard wel wat CO2 uit de atmosfeer gehaald.

CO2 "definitief" vastleggen doe je bv. door hout af te zinken in moerassen waar het dan kan gaan verkolen. Mits het aantal groeiende bomen wel gehandhaafd blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gras ,een grasland slaat meer co² op dan en boom .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
En waar blijft dat CO2 dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een link naar het betreffende onderzoek? Gevoelsmatig slaat gras maar over een zeer korte periode CO2 op.
De beste vorm van compenseren is zelf je uitstoot verminderen. Als dat niet meer lukt dan kun je het best compenseren door te zorgen dat er ook ergens anders bespaart wordt op de uitstoot. Bijvoorbeeld in de duurzame energieprojecten van FairClimateFund.