wat gebeurt er als er een gat in de ozonlaag komt ? wat heeft dit voor gevolgen voor ons ?

leg graag je uitleg uit in een manier dat een kind van 12 jaar het snapt (want dat bn ik namelijk)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.8K

Antwoorden (2)

De ozonlaag is een stuk van de gaslaag om de aarde waarin ozon voorkomt. Je kan deze laag zien als een soort zonnescherm: Een deel van het zonlicht wordt hierdoor uitgefiltert. En dat is heel fijn, want het is het deel van het zonlicht wat zo veel energie heeft, dat het je huid vrij makkelijk kan beschadigen.

Naarmate er minder ozon in de lucht zit, kan er meer van dit extreem schadelijke licht tot de aarde doordringen, met als gevolg: Extra veel mensen die huidkanker krijgen. Sterker nog: ook allerlei dieren en planten kunnen last krijgen van de straling. Dat is in het kort het effect van een gat in de ozonlaag: Zeer sterke belasting met schadelijke zonnestraling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde wordt steeds warmer, ijskappen gaan afsmelten en meer veranderingen die de mens en overig leven op onze planeet een onaangenaam leven bezorgen wordt gepredikt, toch zijn er eerder warmere periodes voor onze planeet geweest, dus misschien dat andere levensvormen juist gaan ontstaan die we tot nu toe niet kennen.