Hoe lang duurt het voordat radioactiviteit verteerd is?

Nee, niet naar aanleiding van Fukushima, woon vlakbij een oude Amerikaanse site waar kernkoppen gelegen hebben en daar zijn destijds wat rare dingen gebeurd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
4.8K

Het beste antwoord

Het is trouwens halveringstijd ;-)
Maar je hebt meerdere soorten kernkoppen:
Uranium bommen: gebruikt U-235 als materiaal. Dit heeft een halveringstijd van 7,04•10^8 jaar. (704 000 000 jaar!)
Plutonium bommen: gebruiken Pu-239 dit heeft een halveringstijd vAn 2,4•10^4 jaar. (24000 jaar) wel wat korter maar toch nog heeel lang.
Waterstof bommen: gebruikt waterstof en deuterium om te fuseren. Hierbij ontstaat enorm veel energie. Hier gaat halveringstijd niet echt op.
(U-235 en Pu-239 zijn isotopen van Uranium(U) en Plutonium(Pu). Isotopen zijn in principe dezelfde soort stof maar dan met een neutron meer of minder in de kern. Dit maakt het atoom soms ook onstabiel en deze atoom zend dan straling uit!

Als je meer wil weten kun je altijd vragen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, je hoeft je geen zorgen te maken. Als de straling echt in gevaarlijke hoeveelheden daar vrij zou komen dan liet de overheid je daar niet wonen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst maar eens uitzoeken om wat voor stoffen het hier gaat. Eerst lag hier de 'Honest John', die daarna werd vervangen door de 'Lance'raket. Over de stoffen die deze dingen bevatten is op internet weinig te vinden (voor mij althans, misschien zijn anderen hier meer bedreven in :) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AnthonyW In Japan laten ze ook nog mensen in de gebombarbeerde gebieden wonen en mensen daar worden nog altijd ziek. Eeuwen oude bomen bij mij in de buurt moeten gekapt worden door stralingsziekte en dat komt niet eens van zoveel straling als een bom, maar door de straling die gebruikt wordt binnen kantoorwijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt penthesileia, als er geen onmiddellijk gevaar is worden er geen grote maatregelen genomen. het hangt er ook wel vanaf of het stralingsniveau boven de limiet zit (hoewel ze die afgelopen jaar wel omhoog hebben gegooid).
Straling van mobiel internet en gsm's heeft op lange termijn inderdaad ook invloed op mens, dier en bomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitgebreid en duidelijk antwoord, geen vragen meer :)
merci!

Andere antwoorden (3)

Dit ligt er net aan welke stof de Amerikanen gebruikt hebben. Op wikipedia staan alle halfwaardetijden (de tijd die nodig is om de helft van de aanwezige hoeveelheid te 'verteren') van radioactieve stoffen. Er zijn veel verschillende radioactieve stoffen, je zou er goed aan doen om even te vragen met wat voor stoffen daar gewerkt is, dan is het een kleine moeite om even op wikipedia te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
halfwaarde tijd is c.a. 200 jaar !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is halveringstijd en geen halfwaarde tijd.
Daarnaast heeft polonium-209 als enige een halveringstijd van 200 jaar. Dit word niet gebruikt in kernkoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet ik even nakijken. elke dag iets geleerd is elke dag geleefd ! Dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek op google even naar "halfwaarde tijd"! Enne: wel opletten tijdens de les op school hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn Binas zegt Halveringstijd, en elke gek kan wel wat op internet plaatsen!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, nou, niet zo somber. zo stom was je antwoord nou ok weer niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was niet om flauw te doen hoor ;) ik ga astrofysica studeren en wilde even interessant doen! Hahaha
Slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
no worries. be happy ! Zonder humor is het leven maar niks.succes met je studie !!! Trusten !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onzin antwoord. er zijn ook stoffen met een halveringstijd van een paar uur of een paar dagen of paar jaar of een paar miljaard jaar -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je vertellen welke stoffen dat zijn, chris?
Het ligt er maar net aan welke stoffen ze hebben gebruikt en op welke manier. Als de grond daar niet besmet is, kan jij ook niet bestraald worden.

Trouwens, radioactiviteit verteerd niet maar het vervalt. De radioactieve moleculen vervallen (en zenden hiermee radioactieve straling uit. Alfa-straling, beta-straling of gamma-straling) en er ontstaan nieuwe moleculen die ook weer radioactief KUNNEN zijn.

Ook heeft de halveringstijd hiermee te maken, als die erg kort is, is er waarschijnlijk niet veel meer van het spul over.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt zeker geholpen, bedankt!
+1