Is het echt waar dat als het nu heel warm/koud is dat het bijvoorbeeld in de zomer kouder is?

Sommige mensen zeggen dat als het bijvoorbeeld nu 3 weken 25 graden is. dat het in de zomer heel erg koud is. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Het is wel zeer uitzonderlijk warm weer op het ogenblik, de temperatuur is wel 10 graden te hoog voor de tijd van het jaar, maar dat zegt niets voor de komende zomer.
Het is dus niet zo dat er een bepaalde voorraad aan warmte ergens is en dat dit op raakt.

Het is ook uitzonderlijk droog al bijna 2 maanden, dit gaat uiteindelijk rampzalig worden voor de tuin en landbouw, de grote droogte van dit moment kan nog velen weken duren, mogelijk zelfs maanden!!
Uiteindelijk komt daar wel een reactie op, door het krijgen van een hele natte perioden, met extra veel neeslag.
Maar met de temperatuur gaat dit niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee,er is niemand die nu al het weer van deze zomer kan voorspellen.
13 jaar geleden
Sommige mensen denken dat er een bepaalde hoeveelheid warmte per jaar beschikbaar is, dus als het een warm voorjaar is wordt de zomer minder warm.
Maar zo werkt het niet.
Het weer is per definitie grillig en het kan voor de rest van het jaar nog alle kanten uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe langer de periode van warmte is, des te hoger wordt de zeetemperatuur die vervolgens weer bijdraagt aan hogere temperaturen, je hebt per jaar niet zoveel graden in zijn totaliteit te verdelen. op een slechte zomer kan gewoon een ijskoude winter volgen of een kwakkel winter. Weer is heel moeilijk te voorspellen op korte termijn, laat staan over enkele maanden in de toekomst. Dit mooie weer is uitzonderlijk maar kan altijd weer verklaard worden omdat ergens anders het weer ook anders is op dit moment.