Wat waren de gevolgen voor de natuur bij de industriele revolutie?

Voor school moet ik een werkstuk hierover maken maar ik kan er niet veel over vinden.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
5.1K

Antwoorden (6)

de beste hulp die ik kan geven:

voor industrie is energie nodig.
industrie vervuilt.

google maar op 'milieuvervuiling' en 'energie en milieu', daar vind je meer dan 7 miljoen pagina's met waardevolle informatie.
13 jaar geleden
Door de afvalstoffen en de uitlaatgassen van de fabrieken gaat natuurlijk het milieu kapot. Ook moeten er bomen worden gekapt voor de industrie dat nare gevolgen heeft voor de leefomgeving van de dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smog en boskap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wordt de (her-) uitvinding van de stoommachine gezien als het punt waarop de industriële revolutie revolutie begon - al zou je vele honderden jaren verder terug kunnen gaan tot bijvoorbeeld de opkomst van windmolens in Nederland (door het gebruik van standaardmaten kon een kapot onderdeel snel worden vervangen door een nieuwe) of zelfs meer dan duizend jaar eerder, bijvoorbeeld tot de oude Grieken die met apparaten als het Antikythera-mechanisme en de allereerste stoommachine ooit kwamen; de Aeolipile.

Hoe dan ook, de opkomst van de industrie en mechanisatie heeft ervoor gezorgd dat het leven voor iedereen makkelijker werd; spierkracht werd vervangen door machines, mensen kregen meer vrije tijd en werden ouder. In grafieken kun je heel mooi zien dat de laatste 200 jaar de wereldbevolking gigantisch is gegroeid, van minder dan een miljard rond 1800 tot ruim 7 miljard in 2011.
Al deze mensen zullen iets te doen moeten hebben en hebben te eten nodig, waardoor de hoeveelheid grondstoffen die we gebruiken gigantisch is gestegen. Van de steenkolen die nodig waren voor de stoommachines van James Watt tot het tantaal dat nodig is om je mobiele telefoon te maken en zelfs drinkbaar water - we gebruiken met z'n allen steeds meer van iets waar we steeds minder van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk milieu vervuiling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://klimaatgek.nl/wordpress/opwarming/
Op deze site zie je in de grafiek "Reconstructed temperature" dat de opwarming van de aarde vanaf 1850 sterk is gestegen. Men geeft aan, dat dat komt door het gebruik van fossiele brandstoffen (in het begin vooral de steenkool). Niet alleen Koolzuur is een broeikasgas maar vooral ook methaan. Veel methaan komt vrij door de vee-industrie en de laatste jaren ook vanuit het Permafrost dat door de hogere temperaturen aan het ontdooien is (Siberië).
De hogere temperaturen op aarde geven steeds meer levensvormen de kans zich te verplaatsen. Je komt in Nederland al veel insecten tegen welke vroeger alleen in de (sub)tropen leefden. Ook met planten is dat het geval. Omdat vaak de natuurlijke vijanden van die voor ons nieuwe soorten nog niet meegekomen zijn wordt dat een bedreiging voor de natuur zoals we die gewend waren.