is ooit wel eens onderzocht of hoe milieu vriendelijk E readers zijn tov papieren boeken?

Ik zou verwachten dat E readers uiteindelijk milieuvriendelijker zijn dan boeken. Maar het produceren van een E reader kost ook energie en je moet hem regelmatig opladen en de batterijen zijn schadelijk voor het milieu als ze niet verantwoord gerecycled worden. En papier van boeken kan weer hergebruikt worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Het beste antwoord

Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan en er wordt nog danig getwijfeld over duurzaamheid van de E reader. Uit een artikel naar aanleiding van een Zweeds onderzoek:

'Als iedereen in Nederland en Vlaanderen zou overstappen op digitaal lezen, zouden we jaarlijks een hoeveelheid primaire energie kunnen besparen ter grootte van de energieinhoud van ruim 1 miljard kg steenkool of bijna 1 miljard m3 aardgas.

(De bovenstaande informatie moet steeds met de nodige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd, rekening houdend met o.a. de gehanteerde uitgangspunten en aannames (beschreven in de bijbehorende PDF) en voortschrijdende inzichten.)'

Een ander artkel, op duurzaamheidskompas, schrijft:

'Of de e-reader duurzaam uitpakt, hangt af van de mate waarin het apparaat het papieren boek, tijdschrift en krant daadwerkelijk vervangt, zegt Erik van Erne van de Stichting Milieunet. Het is nog te vroeg daarover iets te zeggen.'

http://www.computeridee.nl/nieuws/ereaders-goed-voor-het-milieu

Uit de volkskrant:

‘Als de e-reader alleen maar een extra gadget blijkt te zijn bovenop de apparaten die we al hebben, dan wordt de uiteindelijke uitstoot van kooldioxide alleen maar groter.’

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/978812/2010/02/20/E-reader-niet-per-se-zegen-voor-het-klimaat.dhtml

Toegevoegd na 14 minuten:
Dit is de link bij het eerste citaat:

http://www.ereaders.nl/09090901_de_duurzaamheid_van_ereaders
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het recyclen zelf kost ook veel energie. Het kost danwel geen extra bomen, maar het hele recycle process lijkt me dan weer meer energie kosten dan zo'n batterij opladen.