Is Nederland wel veilig tegen de zee?

Er is in NL te weinig water voor een Tsunami dat weet ik.
Net las ik dat Nederland zonder bescherming van dijken tot Utrecht onder water zou staan.

Nu heb ik een vraag, mocht er oooit toch een Tsunami komen ( bijna kansloos ) dan is Nederland toch veilig? Ik bedoel heel Noord-Holland heeft duinen van 10/15 meter hoog. Of romantiseer ik nu te veel? Die duinen kunnen toch nooit overspoeld worden, ik bedoel de zee is bij vloed misschien 5 meter van de duinen weg en bij eb 50...lijkt onschuldig?

Mijn vraag is NL echt wel veilig tegen natuurrampen zoals nu in Japan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Inderdaad bijna kansloos maar als je dan toch Jomanda mag geloven dan zou ik voor augustus week 22 Noord Holland
verlaten. Bekijk deze unieke opname die mischien in scene is gezet maar goed dat weten we pas over een aantal maanden. Enne mocht het toch gebeuren en je hebt een bootje dan kun je altijd bij mij op 8 hoog in Zaandam aanmeren voor een soeppie ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=3cqJRC4RgIM&feature=player_embedded#at=72
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, die uitnodiging voor een soeppie :) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van brandnetelsoep houd!! De krachtige plantjes komen alweer langzaam uit de grond gekropen. En ze zijn nu wereldwijd ingestraalt ;-) dus ik ga binnenkort maar weer eens oogsten en mijn vriezer vullen. Er kan zo'n 100 liter in dus heb straks voor iedereen wel een kopje. :-)

Andere antwoorden (4)

Zelf denk ik van wel want Nederland heeft nog zo gezegt: buurtlanden om zich heen, en Japan is een eiland dat op de zee licht

Weetje: De aarde bestaat uit 70% water en 30% land ;))
Ik hoop dat je wat hebt aan dit andwoord..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben al moeite met de smeltende ijskappen en het zal niet de eerste keer zijn dat Nederland overstroomd dus Nee Nederland is niet sterker dan de natuurrampen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland ligt niet op een breukvlak, niet in een
vulkanisch gebied, geen last van zware tornado,s , heeft
een van de kernreactoren aan zee en heeft de dijken op
Deltahoogte en duinen.
Er is natuurlijk een verschil van samenstelling tussen ,,natuurlijke,, duinen en een aangelegde dijk.

Overigens als men niet 100% zeker was overhet gebied tussen Groot Brittannie en Frankrijk,zou men nooit de Kanaaltunnel hebben aangelegd.

Ik geef de veiligheid van Nederland een 9,9.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok een 9,9 nog wel vertel dat eens aan de mensen in Den Haag dan kunnen ze het volk volkomen geruststellen en dan met name bijvoorbeeld bij Egmond aan zee of zijn we alweer vergeten dat een aantal jaar geleden het water daar aardig hoog was gekomen. Vind een 9.9 wel ultra positief. ik hou het zelf op een 6.6 vind ik wel een leuk getal.
Ik doe op dit moment een project over water. Nederland heeft de beste kennis ter wereld wat betreft dijken en de bouw ervan, denk maar aan de Deltawerken; deze zijn beroemd over de hele wereld. Daarnaast is het onzin dat het smeltende water van de ijsbergen bij de noordpool tot een verhoging van het waterpeil zou leiden, aangezien die ijsbergen al in datzelfde water drijven! De meerderheid van de ijsberg zit namelijk onder water, en water met een temperatuur van rond het vriespunt zet ook nog eens uit. Daardoor zou warmer water juist beter zijn. Het echte probleem zit hem in het smeltwater vanuit de bergen op land, wat naar zee stroomt; dit komt extra bij in de zee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
Je bagatelliseert het probleem een beetje. Een groot deel van de ijskap bevindt zich niet op zee, maar op land. Omdat ook daar de ijskap smelt, is wel degelijk sprake van een verhoging van de zeespiegel. En dat heeft niets te maken met smeltwater dat vanuit de bergen komt. http://www.kennislink.nl/publicaties/poolkap-smelt-sneller-dan-voorspeld