Kan de aarde zoveel mensen wel aan? Waar ligt de grens?

Dit is een onderwerp die mij bezig blijft houden. Het stikt van de mensen op aarde. Voor mijn gevoel maken we de aarde nu helemaal kapot. Is de aarde wel voor zoveel mensen gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet vervelend bedoeld, maar ik vraag mij af, als je het gevoel hebt dat mensen de aarde helemaal stuk maken en de aarde niet zoveel mensen aan kan, waarom heb je dan een kind gekregen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha wat zegt een foto nou over mijn leven.. Miss kun je eerst de vraag stellen voordat je al een beeld vormt van iets:P Ook niet vervelend bedoeld hoor. Het is mijn nichtje en zoals ik er nu over denk wil ook geen kinderen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goeie vraag ! Dit is iets wat mij op dit moment heel erg bezig houdt. Ik denk dat we aan een beslissend decennium zijn begonnen.
Er zijn op internet erg veel discussies te volgen . Voorlopig is het aanstaande olie tekort één van de topics die de mensen bezig houdt.
Mijn favoriete site www.theoildrum.com .
Gaat vooral over peak oil.
Maar op deze site staan heel veel links naar andere sites waarin de discussie over grenzen aan de groei en grenzen aan de grondstoffen / milieu staan. Site is wel in het Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk bedoelde ik deze http://europe.theoildrum.com/ en kijk naar " other blogs" linksonder . Erg interessant .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé thanks.. Ik vind het ook eenerg interessant onderwerp. Ik zal eens op de site gaan kijken:D

Het beste antwoord

De mensheid staat voor een grote uitdaging. De grenzen zijn letterlijk aan de groei. Niemand weet hoever we door kunnen groeien . Maar het is ook een uitdaging. Hoe kunnen we zoveel monden blijven voeden.

Er is genoeg voedsel om 10 miljard mensen te voeden. Maar dan dient het voedsel anders te worden verdeeld.

Echter de grote grens waar we als mensheid de komende jaren tegenaan gaan lopen is de goedkope olie die als energie bron maar ook bij produktie van bijvoorbeeld voedsel wordt gebruikt. Eigenlijk is een groot deel van ons voedsel , olie die is omgezet in voedingsstoffen. Denk aan mechanische landbouw machines , kunstmest, en bewerkingen , alle transport en distributie naar winkels en markten.

Olie en aardgas gaan duurder worden, waardoor de mensheid gedwongen wordt er zuiniger mee om te gaan. Maar er zal een strijd ontstaan om de overgebleven olie en gas voorraad.

Het probleem is dat het in de mondiale economie om groei draait. We moeten groeien , meer consumeren , meer produceren , meer lenen , dat is de enige manier waarop de economie blijft draaien.

Het eind aan goedkope energie gaat een depressie veroorzaken. Mensen zullen de komende decennia armer worden in plaats van rijker .
Door het tekort aan goedkope energie gaan de voedsel prijzen stijgen. Het gaat moeilijk worden.

Uiteindelijk zullen er minder mensen bijkomen , hetzij door de slechte levensomstandigheden , hetzij door oorlog , hetzij door ziekten.

De aarde is niet groot genoeg voor alle mensen die er nu leven , op de manier waarop zij leven . Er zijn grote verschillen tussen het westen en de ontwikkelingslanden maar die ontwikkelingslanden maken een inhaal slag.

Toegevoegd na 5 minuten:
Omdat de mensheid niet zelf een keuze kan maken om minder energie , grondstoffen en landgebruik en voedsel te gaan gebruiken zal de mensheid door groeien tot de grens . ( we zijn namelijk door het economische model "gedwongen" mee te doen aan de strijd om door te groeien . De grens waar we tegen aan zullen lopen is in werkelijkheid een aantal grenzen. De eerste grens waar we tegen aan zullen lopen is de olieproduktie die terug zal gaan lopen waardoor werkelijk alles duurder zal worden . De volgende grens zal later zichtbaar worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee de aarde is niet voor zoveel mensen gemaakt. De aarde is zelfs helemaal niet gemaakt, maar ontstaan.

Als er mensen teveel zijn, zoals bij elke andere schadelijke diersoort die plagen veroorzaken (muizen, ratten, sprinkhanen enz), dan lost dit zichzelf wel op. Er zijn testen gedaan met muizen. Bij overbevolking eten de muizen hun eigen jongen op. Hiermee bestrijden ze zowel de honger als de overbevolking.

Als je deze lijn doortrekt naar mensen dan zijn er steeds meer mensen om dezelfde aardse grondstoffen te gebruiken. Als we in dit tempo doorgaan is er straks veel te weinig eten (vruchtbare grond) en water voor iedereen. Het gevolg is dat de mensen die het goed hebben proberen te houden wat ze hebben en de mensen die het slecht hebben proberen te veroveren wat ze nodig hebben.

Als we in dit tempo doorgaan dan volgt hieruit dus op een gegeven moment dat er steeds meer gevecehten/oorlogen ontstaan tussen beide groepen. Hetzij door deze oorlogen hetzij door grote epidemieën zullen grote aantallen mensen omkomen waardoor we weer zakken naar een meer gezond niveau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met welk "bewijs" kom jij dan? DE BIJBEL ja natuurlijk....niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Bij overbevolking eten de muizen hun eigen jongen op. Hiermee bestrijden ze zowel de honger als de overbevolking.'
Dus jij wilt zeggen dat we kannibaal worden?
Nee, de populatie van mensen is al eeuwen uit balans en nu is het einde helemaal zoek. Dat komt omdat de mens helemaal geen natuurlijke vijanden heeft en ook al zijn we misschien soms elkaars vijand, er komen steeds meer en betere technieken om mensen langer en beter in leven te houden, en dat willen we ook, want ons leven hebben we zelf heilig verklaard; we mogen geen beslissingen maken over wie dood gaat en wie niet, maar wél beslissen wie er gaat leven (kunstmatige bevruchting bijvoorbeeld).
Wij als mensheid proberen er nu wel iets aan te doen, bijvoorbeel het ontwikkelen van nanotechnologie en groene energie etc, maar de teerling is eigenlijk al geworpen. Over (minder dan) een eeuw hebben we waarschijnlijk geen echte natuur meer omdat overal huizen en wegen gebouwd zijn of worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is, wat je zoal aan voorwaarden stelt. Wat mag er nog veranderen? Mogen alle mensen hetzelfde welvaartspeil als wij Nederlanders krijgen? Of moeten ze erg arm blijven zoals nu is?
En hoeveel dieren mogen uitsterven?
Je kan eens googlen op Ecologische voetafdruk (footprint). Dit is een getal dat al jaren door onder andere het CBS wordt bijgehouden. Als elke mens dezelfde voetafruk als een Nederlander mag hebben, zijn er meer Aardes nodig. In de praktijk zal het marktmechanisme dit oplossen. Want de prijzen van grondstoffen zullen zodanig stijgen, dat de welvaart vanzelf daalt. Sommige grenzen zijn nu eenmaal keihard.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toevoeging: in de oudheid leefden de mensen in evenwicht met de omgeving. Zo werden in Carthago overtollige kindjes op het marktplein gewurgd. Zo bleef iedereen te eten houden. Maar dit soort mechanismen wordt als onethisch gehouden; wij mensen doen niet meer aan harde maatregelen om onszelf in bedwang te houden. Maar als wij het niet zelf doen, zal de natuur het voor ons doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoeveelheid mensen op aarde is te volgen volgens een exponentiele curve; dat betekent dat de verdubbeling van de mensen in een steeds kortere periode plaatsvindt. Nu hebben we al te kampen met honger en een algeheel tekort aan grondstoffen en dit zal een steeds groter probleem worden omdat er meer mensen zijn die minder te verdelen hebben. Volgens sommige wetenschappers zal de mensheid in 2030 een tweede aarde nodig hebben om te kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Niet zoals we het nu aanpakken iig. Wat wij als mensen kapot/opmaken (aan bv. vis) per jaar heeft geloof ik +-1,5 jaar nodig om weer aan te groeien etc. Dus of er moet wat veranderen of je betaald straks 25€ voor een brood. Er bestaan verhalen dat er een groep (rijke) mensen is die bezig is om de wereld bevolking tot +- 600.000 terug te brengen zodat de mensheid in harmonie kan leven. Dus die groep gaat er vanuit dat 6?miljard mensen iets te veel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grand canyon? Sahara? Nebraska? Wyoming? Montana? Wisconsin? Kansas?
De wereld is absoluut niet overbevolkt. Als het overbevolkt is waar jij woont, verhuis!
Sterker nog, in de Bijbel staat dat God de aarde voor de mens schiep.
De hele wereldbevolking vandaag de dag past in Jacksonville, Florida. Die éné stad bestaat uit 2,3 miljard vierkante meter.

Wat je kan terugbereken is dat de wereldpopulatie begon te groeien 4400 jaar geleden. Dat is best interessant, want de Bijbel leert ons dat de God de wereld zo'n 6000 jaar geleden maakte, 4400 jaar geleden vond de zondvloed plaats en 8 mensen overleefde het.

Wanneer het evolutie aankomt, is er een groot probleem. Je zou dan geloven dat men hier al 3 miljoen jaar was. Uitgerekend zou dat nu 23.000 mensen per vierkante cm zijn. Dat is pas overbevolking!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is maar net hoe je het bekijkt.
in principe zouden we met gemak met heel veel mensen op deze aarde kunnen leven alleen is de hebzucht van het kapitalistisch systeem zo groot dat de balans allang zoek is.
als we bewuster zouden leven en niet alles zoiden doen voor geld dan is er een hoop mogelijk.
de westerse wereld profiteert en plukt de aarde leeg terwijl in bijvoorbeeld mensen in afrika sterven van de honger.
nu vragen we al enorm veel van de aarde en de economieen van arme landen komen ook op.
dus in plaats van dat we het eens rustiger aangaan doen gaan we juist nog meer van de aarde vragen.
dit is onmogelijk voor de aarde om te voeden tenzij we als gehele mensheid eens wat logischer leren nadenken en niet alleen maar voor het geld gaan.
maar aangezien alles op deze aarde draait om geld zal het helaas niet veranderen.
de aarde is niet overbevolkt alleen de mensen op aarde snappen niet dat ze wat rustiger aan moeten doen, dit besef komt pas als het te laat is.
dus in principe is de aarde niet te vol mits er een goeie balans is.
dat is helaas niet het geval, want wij zijn nooit tevreden en willen altijd meer meer meer meer en met die mentaliteit is de aarde niet groot genoeg om de mensheid te voeden.
dus nee de aarde is niet overbevolkt alleen de hebzucht van de mensheid doet ons de das om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
De aarde kan heel wat hebben. Het gaat er alleen om dat we met elkaar om moeten kunnen gaan. Er is zoveel strijd, vaak om niets. Heel vaak is een geloof (in een religie, kapitalisme, communisme) de oorzaak.

Als we eerlijk kunnen delen en normaal met elkaar kunnen communiceren, bestaat ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld afspraken te maken over het aantal kinderen dat we ter wereld brengen.

In principe vind ik wel, dat we ons dan plantaardig moeten voeden, willen we het nog kunnen redden.

De eiwitconversie via dieren is omslachtig, energieverslindend , milieuvervuilend, ziekmakend en enorm verspillend. Als daar mee door wordt gegaan, zal er straks een strijd plaatsvinden omdat iedereen vindt dat ze recht hebben op een "lekker" stukje vrees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee de aarde kan zoveel mensen niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alle mensen naast elkaar zet, dan kun je heel Canada vullen. Dus er is ruimte genoeg.

Je hoeft niet bang te zijn dat de Aarde implodeert.