Staat "groen links" aan de basis van het "probo koala" gif schandaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Ik begreep even niet wat je bedoelde maar vond toen het volgende op wikipedia:

"Door de stad Amsterdam is een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar de gang van zaken in de haven van Amsterdam. Op 6 december 2006 werd bekendgemaakt dat de stad Amsterdam nalatig geweest is toen zij het toeliet dat het afval van de Probo Koala, dat eerder van boord gehaald was, in juli weer terug aan boord gebracht werd om naar Abidjan verscheept te worden. De verantwoordelijke wethouder in die tijd was Marijke Vos (GroenLinks). Een deel van de afvalstoffen was van boord gehaald, maar toen bleek dat verwerking te duur was werd het weer ingeladen. De betrokken ambtenaren waren niet of in ieder geval onvoldoende op de hoogte van wetgeving die de export van afvalstoffen onder de gegeven omstandigheden verbood."

Je zou dus kunnen zeggen dat de groenlinks wethouder niet genoeg kennis van de wet had, en dat daarom het bedrijf de giftige stoffen heeft kunnen exporteren.
1. Dit is echter de verantwoordelijkheid van die ene wethouder en niet van heel groenlinks.
2. De verantwoordelijkheid van deze wethouder betreft het voorkomen van de export, niet het voorkomen van het illegaal dumpen, daar zijn anderen schuldig aan.

Conclusie: Er zijn volgens mij heel wat mensen die verkeerde dingen hebben gedaan bij dit gifschandaal. Daar was deze wethouder er 1 van. Zij draagt echter geenszins de gehele verantwoordelijkheid, en de rest van haar politieke partij al helemaal niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, natuurlijk niet. Je gaat toch ook niet stellen dat Balkenende aan de basis staat van alle Nederlandse misdaden? "Hij is immers als leider verantwoordelijk..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lid van Groen Links heeft dit op haar geweten. Of je daar een hele partij aan op moet hangen lijkt me te ver gaan. Het uitblijven van enige reactie of gevoel van verantwoordelijkheid na de ramp tekent Groen Links als de zoveelste gewone politieke Haagse partij. Dat zou wel een conclusie kunnen zijn, het niet hebben van verantwoordelijkheidsgevoel.