Is de oude kleding die je in de gemeentebakken doet ook bestemd voor een goed doel?

Heb wat kleding die ik ga wegdoen en ik zou graag willen dat het goed terecht komt. Dat er iemand die het nodig heeft nog blij mee gemaakt kan worden. Eens had je van die Humana containers waar je het in kon doen maar nu is er op sommige plekken een verzamelplaats van flessen, papier, overig afval en textiel. Ga ervanuit dat de gemeente dit in beheer heeft en de verzameling en afhandeling doet. Maar nu vraag ik me af of deze zakken kleding (allemaal nog prima overigens) wel op de goede plek terecht komt. Danwel naar het Leger Des Heils of arme landen of in ieder geval een goed doel. Of verdiend de gemeente hier op een of andere manier aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij in de straat staat zo'n container. Nu zie ik er weleens (verschillende!) mensen naartoe lopen, zakken eruit halen en kleding uitzoeken. Niks Leger des Heils, het gaat naar je buurman :) ..de goede kleding tenminste, de rest stoppen ze terug.

Het beste antwoord

Er zij genoeg instanties die hulpgoederen en kleding naar Pole of Roemenië brengen. Dan komt de kleding echt daar terecht.
In de groene bakken of in de zakken aan de weg gezet wordt het vaak per kilo verkocht. Dus niet om de kleding als kleding een bestemming te geven, maar het gewicht voor lappen. Zonde van je mooie kleding.

Zoek in jouw woonplaats naar een kledingtransport voor directe aflevering van kleding. Dan geef je jouw kleding een tweede leven en arme mensen kleren om heel lang te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet wat een gemeentebak is. Als het een afvalbak is, gaat het naar de stort.
Hier een link,waar je het kan inleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleding, die in deze bakken gedeponeerd wordt gaat vaak naar een stichting van de gemeente, die de kleding verkoopt of recyclet. Van niet bruikbare kleding worden bijv poetslappen gemaakt. De opbrengst wordt onder meerdere goede doelen verdeeld.

Op de bakken staat als het goed is de naam van de partij, die de kleding inzamelt. Via internet is dan meestal makkelijk te achterhalen wat de doelstelling is van zo'n partij.
13 jaar geleden
In Amsterdam gaat de inhoud van de groene kledingcontainers naar het Rode Kruis, die het verder uitzoeken, verwerken t.b.v. het goede doel. Als het goed is zou er iets op de bakken moeten staan, zo niet, vraag je het toch na bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij in de stad niet.. de kleding gaat naar een bedrijf waar het gesorteerd wordt en opnieuw verkocht (wat nog te verkopen is.) Ze verdienen er dus opnieuw geld aan, en de niet verkoopbare kleding gaat op groot transport naar o.a. Hongarije.
Ik weet dit omdat ik eens een dagje vrijwilligerswerk daar deed. Toen ik doorhad dat er veel geld aan werd verdient heb ik het werk nooit meer gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
Kun je het beter naar een kringloopwinkel brengen.