Waar legt een scharrelkip haar eieren?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik bedoel dus de scharrelkippen waarvan de eieren in de supermarkt liggen, die worden vast niet allemaal met de hand geraapt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
2.9K

Het beste antwoord

In een kippenschuur met scharrelkippen bevinden zich in het midden een groot aantal "legnesten". Het grootste gedeelte van de kippen zoekt deze op om hun ei te leggen. De eieren komen dan op een lopende band, waarna ze tweemaal daags worden geraapt (van de lopende band in van die mooie kartonnetjes gestopt).

Daarna moet je nog de schuur in om -inderdaad- met de hand op zoek te gaan naar losliggende eieren. Gelukkig hebben kippen de vreemde gewoonte om de eieren vaak bij elkaar in de buurt te leggen en er met een hele horde op te gaan liggen. Het is dus meestal niet moeilijk om de eieren te vinden, maar met drie man ben je in een goeie schuur toch zo een uurtje of twee zoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waar ze maar willen. Bij voorkeur op een beetje beschutte plek uit zicht.

Toegevoegd na 13 minuten:
dit zijn natuurlijk echte scharrelende kippen, en niet kippen die semi-commercieel gehouden worden met nachthokken ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een legnest.

Kippen die scharrelen hebben ook een nachthok of schuur waar ze 's nachts op stok gaan. Daar bevindt zich vaak een legnest met stro en daar leggen ze hun eieren. Het is heel grappig dat ze precies weten waar ze hun ei moegen leggen.

Ik heb zelf drie kippen en die leggen alledrie hun ei in het legnest.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kippen die helemaal in het wild leven leggen hun eieren in op een vaste beschutte plek.

Toegevoegd na 33 minuten:
In een pluimveehouderij staan een hele rij legnesten. De kippen leggen daar hun eieren en de boer loopt er iedere dag even langs om ze op te rapen. Hij hoeft ze dus niet her en der te zoeken. Hoewel er altijd wel kippen zullen zijn die hun ei zomaar ergens leggen.