Ik zou zeggen, stapje voor stapje, je krijgt vast hele lijsten met opties (van mij straks ook een paar)

Als je alles tegelijk gaat toepassen ben je het mogelijk na 2 weken helemaal zat.

Dus ik zou zeggen, maak van alle tips een lijstje, sorteer ze op volgorde van belang (wat jou betreft), en begin met 1 of 2 en als dat bevalt, elke keer iets toevoegen.

mijn lijstje:
afval scheiden
lampen niet onnodig laten branden
verwarming idem en evt trui aan en graadje lager
niet te veel electrische apparaten aanschaffen

voor gevorderden
geen intercontintale vluchten meer maken
je auto delen met iemand
meer tweedehandsspullen kopen ipv alles nieuw

Toegevoegd na 50 seconden:
zucht: intercontintale = intercontinentale
13 jaar geleden
Kleine dingetje helpen al veel, niet als individu, maar als veel mensen zich eraan houden zou het aardig wat opschieten:
-Zorg dat je niet elke keer dat je doucht er lekker uitgebreid een half uur onder gaat staan genieten van het warme water, maar probeer het zo kort mogenlijk te houden(veel dingen tegelijk doen, bijvoorbeeld wanneer je shampoo intrekt alvast je lichaam wassen etc.)
-Scheid je afval: plastic, papier, gft(groente, fruit, tuin) en restafval
-Zet de verwarming niet onnodig hoog
-Zet je tv helemaal uit als je niet kijkt(dus niet op stand-by) hetzelfde geld natuurlijk voor je computer, radio etc.
-Zet het licht niet onnodig aan
-Gebruik spaarlampen
-Maak van je tuinafval(rotte bladeren ed. een composthoop, dit kan je later weer als voeding voor je tuin gebruiken(recyclen dus)
-Neem zo min mogenlijk plastic tasjes mee uit winkels(als meer mensen dit zouden doen zou de productie ervan verlaagd worden en dat zou heel veel schelen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is al een hoop genoemd, daarom alleen een aanvulling:

Vegetarisch gaan eten. De productie van vlees is veel milieuvervuilender dan de productie van plantaardig voedsel met vergelijkbare voedingswaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minduimpjes zijn van vleesliefhebbers die nog in de ontkenningsfase verkeren. + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, weet je wat het is? Van mij mag iedereen vlees eten, net zoals iedereen mag autorijden of de verwarming lekker hoog zetten. Maar als er wordt gevráágd wat je voor het milieu kan doen, is dit wel een heel duidelijke, die veel verschil maakt. En die minnetjes? Misschien van vleesliefhebbers in de ontkenningsfase, misschien van mijn vaste anonieme minnaars. Je weet het niet, en het maakt ook niet zoveel uit. Blijkbaar hadden ze in ieder geval niet zo'n goede reden dat die reden ook met de wereld gedeeld kon worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, mooi SuzyQ. Weet je , ik oordeel niet . De één doet dit , de ander dat . Wel vind ik het belangrijk dat iemand zijn best doet voor het milieu. Niet denken " het maakt allemaal niets uit want de Chinezen zijn veel erger" of zoiets . Niet alleen zijn de Chinezen per persoon meer dan twee keer zo milieuvriendelijk, vooral is het zo dat wij al heel lang onze voetafdruk doen gelden.
Maar waar het om gaat is dat je zelf een klein beetje je best doet en dat de Aarde dan een beetje beter wordt. Op de lange duur helpt het . Je plant als het ware een klein zaadje in anderen hun opvattingen. Zie bijvoorbeeld hoe normaal vegetarisch leven nu wordt gevonden. In de jaren zeventig/tachtig was dat echt wel anders...Je werd als een geitenwollen sokken type bekenen. Toch waren er toen ook mensen die het vegetarisch leven de moeite waard vonden om zich voor in te zetten.
Op onderstaande website kun je allerhande informatie vinden over milieubewust leven, bijvoorbeeld over het besparen van water, energiezuindige cvketels of milieubesparende vakanties (niet vliegen!). Je kunt ook een test doen om te beoordelen hoeveel eten je weggooit.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de term: kennispartner, niet Bart...
Gebruik biologisch afbreekbare wasmiddelen.

Breng je overtollig geworden apparatuur naar de kringloopwinkel in plaats van het in de afvalcontainer te deponeren.

Als je voedsel over hebt, (je weet dat je het niet voor de houdbaarheidsdatum kunt opeten) geef het aan iemand anders in plaats van het weg te gooien.

Zorg dat je koelkast niet vlak naast een warme radiator staat.

Gebruik je auto/motor/brommer alleen indien dat echt noodzakelijk is. Veel boodschappen, en bezoeken aan vrienden kun je mogelijk ook wel lopend doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je van het milieu bewust worden... Nadenken over hoe nu verder en meegaan in de groene denktrant . Je voorbereiden op eventuele mindere tijden voor wat betreft consumptie ( betere tijden voor wat betref natuur beleving ).

Vergeet alle negativiteit van de mensen die nog niet mee willen doen aan de veranderingen.
Ieder begin van verandering is als een kiem , en als hij ontkiemt , wordt hij pas zichtbaar.

Vergeet ook de anti- mens houding van sommige milieu groeperingen. De mensen zijn ook onderdeel van de aarde. Samen zullen wij het tij ten goede of ten kwade kunnen keren.

Blijf positief . Er is ook heel veel goeds aan de hand met het milieu. Denk aan de toenemende koude temperaturen op het noorderlijk halfrond ondanks het broeikas effect . En denk aan de reservaten voor de natuur. Ook in Nederland is er veel natuur en ook wilde natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk ook aan fairtrade producten.
check: www.storyofstuff.com en
www.timetoturn.nl