hoe word een energie label samengestelt?

Bij heelveel artikelen zitten tegenwoordig energielabels. Maar hoe worden die samen gestelt en hoe zuiver(eerlijk) zijn ze?

Als ik bijvoorbeeld naar lampen kijk;
De oude gloeilamp werd gemaakt van milieu vriendelijke componenten, dus mag bij het normale huis vuil. Ook levert deze lamp warmte energie, waardoor je je kachel een graad lager kan zetten, wat er weer voor zorgt dat de (kolen)energie centrale minder hoeft te werken.

En toch heeft een gloeilamp energie label E/F

Een spaarlamp Is chemisch en moet dus bij het chemisch afval. Deze lampen geven weinig warmte waardoor je de kachel zeker een graat hoger moet zetten en ook is het maak process niet al te milieuvriendelijk, je betaald immers een milieu verwijderingsbijdrage bij aanschaf.

Maar toch heeft deze lamp energie label A

En hoe zit het met auto's die energie label A hebben? Auto's zijn toch milieu onvriendelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (1)

Hoe ze samengesteld worden is een lastige vraag.
Wat betreft auto's, het gaat niet om de milieu vriendelijkheid an sich maar om de relatieve milieu vriendelijkheid tov andere auto's van dezelfde afmeting.
(Eigenlijk zou je ook andere alternatieven mee kunnen nemen voor die vergelijking....en vaststellen hoeveel vervuiling een auto voor een rit oplevert en hoeveel bv als je met het OV gaat. Zeker als er meer dan 1 persoon mee rijdt is de kans groot dat het OV meer vervuilt.)

Wat betreft de gloeilamp. Deze wordt alleen vergeleken voor zijn doel: Licht geven tov energie verbruik. NIET meegenomen wordt hoe de "verliezen" ingezet worden. en hoe rendabel dat is. In de woonkamer , de kamer dus waar de thermosstaat zit, kan je verwachten dat die warmte productie van de gloeilamp, de verliezen dus, voor meer dan 100% worden terugverdient...de ketel slaat nl eerder af en daarmee blijft de rest van het huis ietsje koeler.

Per slot kan een gloeilamp ook in de buitenlamp of tuin lantaren zitten...en dan is die warmte wel echt verlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat een spaarlamp langer dan een uur moet branden om minder stroom te gebruiken dan een gloeilamp. Zou dat wel zo zijn dat zou opstarten zoveel stroom trekken dat de zekering eruit slaat. Dit verhaal komt overigens van de oude kantoor TL verlichting die een hoge startstroom nodig hebben.
Wel is er het probleem dat een spaarlamp minstens 5 minuten aan moet zijn voordat ie de maximale licht hoeveelheid geeft. Ik ben het volledig met je eens dat het uitbannen van de gloeilamp symbool politiek is en noem in discussies ook wel dit voorbeeld als doorgeschoten regelgeving voor milieu waarmee een avrechts effect wordt bereikt. ps Als je werkelijk energie wilt besparen, zo langzamerhand zijn er nu LED lampen. Ook deze zijn niet ideaal maar missen wel wat van de nadelen van de spaarlampen. Ze zijn ook minder kwetsbaar. Het verhaal over de missen van de warmte opbrengst van ledlampen tov gloeilampen gaat ook hier weer op. Dus zijn ze hooguit echt rendabel in ruimten waar die warmte niet nodig is (koelkast verlichting zou een goed voorbeeld zijn) en buiten.