Is elektrisch nu echt zo schoon?

Ik bedoel het gebruik natuurlijk wel, maar het verkrijgen ervan niet echt volgens mij, of kan mij iemand mij daar eens meer over vertellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.6K

Antwoorden (5)

Nee, het is nu niet 'echt zo schoon'. Het is echter wel schoner dan op benzine/diesel rijden (neem aan dat je dat bedoelt). Ook stoot je niet direct meer CO2 uit, dit gebeurt alleen nog maar indirect. Misschien een psychologische factor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of elektriciteit een schonere brandstof is dan zelf iets verbranden, hangt af van de efficiëntie van de totale keten.

Laten we eens twee dingen vergelijken, bijvoorbeeld voor een auto:
a)  Je rijdt op benzine. Je zet die benzine dus zelf om in snelheid.
b)  Je rijdt op elektriciteit. De elektriciteitscentrale zet benzine (gaan we voor de eenvoud even van uit) om in elektriciteit, daarmee laad jij je accu op, en de energie die dan in je accu zit zet je om in beweging.

Voordeel van a) is dat je minder verliezen hebt: je zet de benzine direct om in beweging.

Bij b) zet je de benzine om in elektriciteit. Dat is efficiënter, omdat je een grote installatie efficiënter kunt maken dan een kleine: de kosten spelen dan niet zo'n enorme rol.

Maar vervolgens transporteer je die efficiënt opgewekte elektriciteit; dat geeft transportverlies. Ook bij het opladen van de accu verlies je energie (voel maar: de accu wordt warm bij het opladen). Bij het leveren van accu-energie aan de elektromotor treden ook verliezen op, en ook de elektromotor zelf heeft verliezen.

Ondanks de grotere efficiëntie van de elektriciteitscentrale vergeleken met de benzinemotor, zijn alle overige verliezen in de keten zo groot, dat de totale hoeveelheid verlies bij b) groter is dan bij a).

Daar staat tegenover dat je bij b) veel eenvoudiger de vervuiling kunt opvangen dan bij a), alweer omdat dat centraal kan en de kosten dus een minder grote rol spelen. En als je niet alles opvangt, komt de vervuiling op één plek vrij, en niet middenin de leefomgeving van mensen.

--

Om een lang verhaal samen te vatten:

--  Bij gebruik van elektriciteit is méér primaire brandstof nodig dan bij direct gebruik van die primaire brandstof.

--  Daardoor produceer je bij gebruik van elektriciteit méér vervuiling.

--  Die vervuiling wordt echter buiten het gebied geproduceerd waar mensen wonen.

--  Die vervuiling is ook nog eens makkelijker op te vangen en te zuiveren.

Netto-effect is dat elektriciteit toch schoner is. Nadeel is dat de fossiele brandstoffen er sneller van opraken. Dat nadeel verdwijnt wanneer we de elektriciteit opwekken uit duurzame bronnen.
13 jaar geleden
Naast het verbruik speelt ook de productie nog een rol. Het produceren van een elektrische motor, met name de accu's kost behoorlijk meer energie in vergelijk met een benzine of dieselmotor. Het verhaal dat je met een elektrische auto schoon rijdt is daarom onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om nog even bij de auto te blijven. . . Ja de elektrische versie is schoner. Dit komt omdat de generator die de elektrische energie opwekt op een constant toerental kan draaien. De motor die de generator aandrijft is zo ontwikkeld dat het maximale rendement bij dat toerental en gemiddeld vermogen ligt (dus toerental staat los van vermogen).
Een auto op benzine of diesel heeft te maken met wisselende vermogens en toerentallen (snelheid, heuveltjes, remmen, optrekken, enz.) en is dus eigenlijk vrij inefficient.
Dit is ook goed terug te zien bij hybride voertuigen, die dus zuiniger rijden.

Het grote verschil is de productie. De productie van een brandstof motor is vele malen schoner dan de productie van een elektrische voortstuwingsinstallatie. Hierdoor zal na langer gebruik de elektrische installatie schoner zijn, maar in de eerste paar jaar de brandstof versie.

Ook de accu's zijn grote vervuilers. Aangezien de levensduur van een lithium ion accu pack op maximaal 4 a 5 jaar word gesteld vanaf het verlaten van de fabriek (ongeacht gebruik).
Deze zal dus na die tijd vervangen en verwerkt moeten worden, wat ook vervuiling met zich meebrengt.
Over het totaalplaatje lopen op dit moment nog onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is elektrisch rijden *nog* niet zo schoon. Maar het is wel een bewuste manier om te helpen zorgen dat de toekomst "groener" wordt dan hij nu is.

We leven met 6/7 miljard mensen op de planeet. Een deel van de mensen in China , India en Brazilië krijgt nu pas beschikking over luxe als auto's koelkasten breedbeeld tv's air conditioning etcetera.

Wij in het westen hebben al ruim 60 jaar grote welvaartsstijgingen meegemaakt , en ervan geprofiteerd. Daar hebben wij de consumptie maatschappij mee opgebouwd.

Nu is het voor ons zaak om wat zuiniger aan te gaan doen met grondstoffer en verbruik. Omdat meer mensen nu gaan verbruiken / vervuilen , dient ieder van ons een beetje minder gaan verbruiken / vervuilen.

Elektrisch gaan rijden is helpen zuiniger en bewuster om te gaan met brandstoffen en grondstoffen . En het werkt op langere termijn , want de ontwikkeling van "groene" auto's van de toekomst is nu ingezet. In de toekomst kan de stroom van de elektrische auto's worden opgewekt door wind / zonne / kern energie.

Dus ook al is de elektrische auto op zich niet zo veel schoner , het helpt mee een duurzamer verkeer in de toekomst op te bouwen ,