Hoe kan het dat een groot deel van Nederland onder de zeespiegel ligt?

Nu hebben we dan wel dijken en andere oplossingen om Nederland niet te laten overstromen door het zeewater, maar was dit er vroeger ook al?

Of was de zeespiegel toen een stuk lager en dat Nederland nog boven de zeespiegel lag? Dat dijken nog niet noodzakelijk waren en dat mensen daarom gewoon zich zijn gaan vestigen op de plaatsen dat nu onder de zeespiegel ligt.

Want als eeuwen geleden Nederland ook al onder de zeespiegel lag en er geen dijken enzo waren, dan zou Nederland al overstroomd zijn geweest en zouden er nu geen mensen wonen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
2K

Het beste antwoord

Nederland heeft aan de westelijke en noordelijke kant altijd al als het ware onder water gestaan.
Dat waren vroeger de veengebieden (soort van moerasgebieden).
Die gebieden waar het veen lag zijn eigenlijk helemaal leeggehaald, de veen werd gebruikt voor een hoop andere dingen.
Nederland is dus aan die kant als het ware leeg geschept en daar hebben ze dan dijken omheen gebouwd.

Bij flevoland hebben ze ook letterlijk een bepaald stuk van het meer leeggepompt om er dan land van te maken.

Nederland is dus aan de westelijke en noordelijke kant een grote polder.
Ze hebben daar het water verdreven en er dijken omheen gebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vroeger waren er nog geen dijken, en je kon het ook goed zien aan de kaart van Nederland: Er was meer water te zien, maar toch lag nog een heel groot deel droog. Nu zijn er polders en dijken die het water tegenhouden, maar als die zouden doorbreken lag een nog groter deel van Nederland onder water. De enige oplossing is dus dat de zeespiegel stijgt, of Nederland is gezakt (dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk). Vroeger bouwde men in Friesland terpen, om overstromingen, die dagelijks voorkwamen, tegen te gaan. Ze bouwden bijvoorbeeld huizen en kerken op terpen (terpen zijn heuvels) om erheen te vluchten als het vloed werd. Tegenwoordig hoeft het niet meer omdat er nu dijken om Nederland liggen.