Wat zou de reden kunnen zijn van zoveel natuurrampen achter elkaar?

7 maanden geleden
1.1K
Thecis
7 maanden geleden
Dit kan gewoon toeval zijn.
Bosbranden e.d. zijn ook door menselijk inmenging (droogte wakkert het aan).
Aardbevingen en de daaruit ontstane watersnood, daar kunnen we weinig aan doen.
Zware regenval en overstromingen kunnen zeker door menselijk inmenging erger worden. Door klimaatverandering blijft ook zwaar weer meer op 1 plek hangen. Dit in combinatie met verkeerd bodemgebruik geeft een prachtig overstromingsgevaar
Cryofiel
7 maanden geleden
Klimaatverandering zorgt voor hogere temperaturen, intensere droogte, heftigere buien, en sterkere wind.

Daar komt bij dat drogere bossen beter branden, en vollere rivieren meer land overstromen.
Cryofiel
7 maanden geleden
Zomaar een voorbeeld:
https://www.nu.nl/klimaat/6281407/zeldzaam-zware-regenval-in-libie-het-gevolg-van-opwarming-van-de-aarde.html

Antwoorden (1)

Voor natuurrampen is in veel gevallen geen klimaatoorzaak aan te geven - het is iets van alle tijden. Een aardbeving heeft niets te maken met klimaatverandering en dat geldt ook voor een vulkaanuitbarsting.

Grote bosbranden kunnen een natuurlijke oorzaak hebben (blikseminslag), maar ook door mensen onopzettelijk of opzettelijk worden veroorzaakt.
Overstromingen kunnen een natuurlijke oorzaak hebben, ook door klimaatverandering (met name hevige regenval of veel smeltende sneeuw ) of een technische oorzaak (dambreuk of dijkbreuk).
Dat er tegenwoordig vaak veel meer slachtoffers zijn dan vroeger, heeft niet zozeer te maken met klimaatverandering als wel met de toegenomen bevolkingsdichtheid en met woningbouw op plekken die daarvoor eigenlijk minder geschikt zijn, zoals dalen in berggebieden en laaggelegen gronden bij rivier en zee.
7 maanden geleden