Het licht van de bliksem heeft een heel grote snelheid, nl. 300.000 kilometer per seconde. Het licht van de bliksem is echt metéén bij de waarnemer. Maar de snelheid van het geluid (van de donder) in onze dampkring ligt veel lager, ongeveer 330 meter per seconde. Pakweg één kilometer in 3 seconden.

Vandaar het volgende hulpmiddeltje om de afstand tot een bliksem te bepalen: elke drie seconden dat de donder ná de flits komt, betekent een afstand van één kilometer. Als je na een bliksemflits tot 12 kunt tellen voordat je de donder hoort, was die bliksem dus 12 gedeeld door 3 = 4 km van jouw oren verwijderd.
Toegevoegd op 20 juni 2023 00:45: bron
Bordensteker
11 maanden geleden