Ontstaat de draairichting van een hogedruk gebied door een lage drukgebied?

De wet van Buys Ballot is een wet uit de meteorologie die aangeeft welke afwijking luchtstromen krijgen als gevolg van de draaiing van de aarde.

Aan deze meteorologische wet ligt het corioliseffect ten grondslag. Als de Aarde niet om zijn as zou draaien, zouden stromende luchtmassa's in een rechte lijn bewegen als er verder geen andere kracht op werkte. Het draaien van de Aarde heeft voor de atmosfeer tot gevolg dat bewegende luchtmassa's, waar verder geen andere kracht op werkt, opzij versnellen. Op het noordelijk halfrond een versnelling naar rechts ten opzichte van de richting waarin de lucht op dat moment stroomt.

Aldus: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Buys_Ballot

In een hogedruk gebied gaat de lucht op omlaag en in een lagedrukgebied omhoog. Mij lijkt die richting niet van belang.
Maar kan het zo zijn dat doordat lagedrukgebieden veel beweeglijker zijn en lucht vanuit een hogedruk gebied naar het lagedrukgebied toestroom en een lagedrukgebied de draaiing van de aarde volgt dat daardoor het hogedrukgebied zijn draaiing en richting klok mee krijgt?

Picture for question
11 maanden geleden
1.7K
TurfGraver
11 maanden geleden
Daar zijn leuke YT filmpjes over die dat goed uitleggen.
erotisi
11 maanden geleden
Heb je een goeie link?
TurfGraver
11 maanden geleden
Voorbeeld maar er zijn er veel meer.
https://m.youtube.com/watch?v=dXYJ3CHxm1Q
erotisi
11 maanden geleden
In de meeste filmpjes wordt de situatie geschetst dat het lagedrukgebied boven het hogedrukgebied ligt. Dan begrijp ik de oorzaak, maar andersom blijft onduidelijk.
erotisi
10 maanden geleden
Ik heb het antwoord vermoedelijk hierop zelf gevonden inmiddels. Van boven af gezien draait een hoge druk gebied wat bóven een lage druk gebied juist wel tegen de klok in. Echter de meteorologie gebruikt blijkbaar een regel dat je voor de bepaling de draairichting altijd het hogedruk gebied in de rug moet houden. Dus als het lage druk gebied er onder ligt moet je dus eerst 180 graden draaien en dan kijken naar de richting van het hogedruk gebied. Wel verwarrend deze regel.
Zie minuut 3.30 https://www.youtube.com/watch?v=ghTbHI5qM5M

Geef als eerste antwoord