Wat voor invloed heb volle maan op onze planeet ?

En op mineralen en edelstenen

een jaar geleden
1.8K
tinus1969
een jaar geleden
Eb en vloed.
Cryofiel
een jaar geleden
Ook de aarde zelf wordt vervormd door de maan.

Antwoorden (3)

Geen invloed op mineralen en edelstenen. Maanlicht is namelijk gewoon gereflecteerd zonlicht, alleen is de lichtintensiteit een stuk minder.

De maan heeft wel effect oo de aarde. Het veroorzaakt de getijden en bij volle maan zijn de getijden sterker (vloed is wat hoger, eb is wat lager).

Verder heeft de maan effect op de draaiing van de aarde. Kort gezegd, de maan gaat langzaam weg van de aarde, de aarde draait daardoor iets trager om haar as.

De maan geen invloed op werking of ontstaan van mineralen en edelstenen.
een jaar geleden
crispy
een jaar geleden
Bij volle maan staan de maan en de zon aan tegenoverliggende kant van de aarde. Dan is dus zowel eb als vloed iets minder dan als het nieuwe maan is, want dan staan ze aan dezelfde kant en krijg je de hoogste vloed en laagste eb.
Thecis
een jaar geleden
https://eu.delawareonline.com/story/news/local/2014/09/16/full-moon-mean-higher-tide/15723577/
Het is ook hoger met volle maan. Omdat de zon en maan nog steeds op 1 lijn staan. Wanneer zon en maan aan 1 kant vd aarde staan, krijg je een nóg hogere vloed en lagere eb. Springtij heet dat dan dacht ik.
TurfGraver
een jaar geleden
De getijden worden beïnvloed door de zwaartekracht niet door de maanstand.
Springtij is er ook bij nieuwe maan.
https://moon.nasa.gov/resources/444/tides/
Voor wie er in geloofd:
Volle maan: we kunnen de diepe connecties die we hebben met de maan niet negeren. De volle maan beïnvloedt ALLES, en het is enorm krachtig. De maan bepaalt het ritme van ons leven hier op aarde. Een van de beste tijden om edelstenen te reinigen en op te laden, is tijdens de volle maan van elke maand. Maanlicht en zonlicht zullen op elk moment je edelstenen reinigen en opladen, maar tijdens de volle maan is de energie van de maand en de planeet echt veel intenser.
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Juist: voor wie erin gelooft. In werkelijkheid daarentegen...
Thecis
een jaar geleden
Geloof heeft per definitie niets met feiten te maken.
Typ de vraag in op Google en je krijgt: "De grootste invloed van de maan op de aarde is de getijdenwerking, die eb en vloed in zeeën en oceanen veroorzaakt."
een jaar geleden