Wat heeft de massa van een zwart gat te maken met de ontdekking van een zwart gat?

Het is overal heel duidelijk uitgelegd hoe de ontdekking heeft plaatsgevonden en ook welk apparatuur ze hebben gebruikt, maar wanneer het tot het onderwerp massa aankomt ben ik de weg kwijt? Dus mijn vraag is heeft massa geholpen met het vinden van een zwart gat? Of heeft het geholpen met een foto ervan te maken? Heeft het er uberhaupt iets mee te maken?

een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Omdat je een zwart gat niet ziet kan het wel worden afgeleid uit de afbuiging van achterliggende licht van sterren
Cryofiel
een jaar geleden
Of uit de afbuiging van (de beweegrichting van) sterren.

Antwoorden (1)

Een zwart gat is iets wat zo zwaar is dat licht er niet aan kan ontsnappen. Of wat politiek correcter uitgelegd, de ontsnappingsnelheid van het object is hoger dan de lichtsnelheid.
Maar er is nog iets. De massa van een zwart gat zit geconcentreerd in één enkel oneindig klein punt. Daarom wordt het een anomolie genoemd. Dat kunnen we ons niets voorstellen, iets wat oneindig klein is, maar super, superzwaar.

Om dat ene punt heen zit een regio waar dus het licht niet uit kan ontsnappen. Op de scheiding van dat licht net wel / net niet kan ontsnappen zit de waarnemingshorizon (event horizon). Hoe zwaarder het zwarte gat, hoe groter de straal is van die waarnemingshorizon en dus in feite hoe groter het zwarte gat (zwart gat = combinatie van dat ene punt en de waarnemingshorizon die er omheen ligt).

Er is gesteld dat in bijna elk sterrenstelsel in het centrum een superzwaar zwart gat zit (supermassive black hole en in sommigen een ultra supermassive black hole). Om dat zwarte gat zit dus een heel grote event horizon. Nog steeds kunnen we dat allemaal niet zien.

Wat we wél kunnen zien, is de zogenaamde accretieschijf (accretion disk). Dit is materie dat direct om het zwarte gat heen draait met enorm hoge snelheden (tot ca 20% van de lichtsnelheid). Al die materie die langs elkaar heen schuift en botst geeft veel wrijving, warmte en straling. En dát kunnen we wél zien. Zelfs op heel grote afstanden.

En nu wordt die massa van een zwart gat ineens belangrijk. Want een heel zwaar zwart gat is heel groot, heeft heel veel materie om zich heen draaien (niet altijd, das een ander verhaal, maar vaak wel). En veel materie wil zeggen een grote accretieschijf. En iets groots kan je van grote afstand gemakkelijk zien.

In het geval van de foto van het zwarte gat in Messier 87(is een sterrenstelsel) was dat een heel groot zwart gat (bij lange na niet het grootste dat we kennen trouwens) en er zat weinig tussen ons en Messier 87. Dus "gemakkelijk" te fotograferen.

Massa heeft er niet toe bijgedragen om de zwarte gaten te vinden. Die zijn op een andere manier gevonden. Maar massa is 1 van de drie bijzonderheden waarmee je een zwart gat kunt beschrijven (naast massa heb je spin en elektrische lading, meer kan je niet over een zwart gat zeggen). Maar de grote massa van de (ultra)superzware gaten gaten kan je goed gebruiken om een foto van te maken, juist doordat deze zo groot zijn.
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Goed antwoord, een duimpje waard! Als ik nog wat mag toevoegen:

Om een zwart gat heen draait niet alleen de accretieschijf, maar ook sterren. Soms één ster (bij een dubbelstersysteem waarbij één van de sterren in een zwart gat is vetanderd), of een heleboel sterren (zoals bij een superzwaar zwart gat in het centrum van een sterrenstelsel).

Als je één of meer sterren heel snel om iets heen ziet draaien dat onzichtbaar is, ben je naar alle waarschijnlijkheid een zwart gat op het spoor.

Hoe zwaarder dat zwarte gat, hoe sneller sterren eromheen draaien.
Thecis
een jaar geleden
Dat is ook hoe men aanvankelijk Sagatarius A* hebben ontdekt, het zwarte gat in het centrum van het melkwegstelsel. Ze hebben een aantal jaar foto's gemaakt van sterren in het centrum. Die bleken om een niet te detecteren punt heen te draaien.