Hoe kan Saharazand naar Nederland reizen?

Waait de wind de hele tijd van onder naar boven of zo?
En waarom krijgen we dan nooit zand van onze eigen kust die tot hier waait?
Ik geloof eigenlijk niet dat Saharazand duizenden kilometers door de wind verderop wordt gewaaid.

2.7K
TurfGraver
2 jaar geleden
Geloof of niet.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Saharastof
ronron1212
2 jaar geleden
https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/natuur-milieu/saharazand-in-nederland-hoe-komt-dat-hier/
Thecis
2 jaar geleden
De natuur stoort zich inderdaad niet aan het feit of iemand iets wel of niet geloofd. Het is door de mensheid inmiddels ook gewoon aangetoond dat dit zo is.
En ja, er is een sterke voorkeur voor de wind om vanaf de evenaar naar de polen de waaien (dus op het zuidelijk halfrond precies andersom). Dit is allemaal uitgebreid bewezen. Maar dit wel of niet aanvaarden is een keuze. Verandert de werkelijkheid alleen niet.
bamibal
2 jaar geleden
Je gelooft het niet? Het is natuurlijk wel iets van deze tijd, dat mensen wetenschappelijk bewezen feiten aan de kant schuiven omdat ze ergens iets anders gelezen hebben. Ik ben benieuwd welke verklaring voor dit verschijnsel je dan wel gelooft.

Antwoorden (1)

Dat Saharazand naar Nederland kan reizen is vrijwel onmogelijk. Vrijwel alle zand valt al naar beneden voordat het Nederland heeft bereikt.
Vanuit de Sahara wordt, door de lucht, veel woestijnzand/woestijnstof in noordelijke richting vervoerd. Het zand (dat het zwaarst is) valt bij regen het eerst naar beneden, in met name Spanje. Daardoor ligt Spanje nu onder een zanddeken. Het lichtste gedeelte, het Saharastof, bereikt Nederland en in dit geval (maart 2022 ) kan het zelfs Spitsbergen en Nova Zembla bereiken.
Saharazand/Saharastof gaat niet altijd rechtstreeks richting Nederland. Soms wordt een forse omweg gemaakt, via bijv. Madeira. Ook kan het vanaf de Sahara richting IJsland en Groenland gaan.
Bron: de Volkskrant, 17 maart 2022.
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/saharazand