waarom ging de zon vandaag eerder onder?

Ik kijk al een aantal dagen naar hoelaat de zon precies onder gaat want naar mijn gevoel klopt er gewoonweg iets niet. er staat dat de zon ondergaat om 18:26 vandaag, maar op het moment dat ik dit bericht plaats is de zon al praktisch onder. Wat is hier aan de hand?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
erotisi
2 jaar geleden
waar woon je en waar staat 18,26?
Amadea
2 jaar geleden
Als jij je momenteel in een dal bevindt zal het daar eerder donker zijn dan in het midden van Nederland op een open platte vlakte. Dat zegt niets over de tijd dat de zon in Nederland gemiddeld onder gaat. Het is niet zo dat het vandaag eerder zou zijn, in werkelijkheid gaat het tot 21 juni elke dag weer ietsjes later!

Antwoorden (1)

Er is niets aan de hand. De aarde blijft gewoon draaien en de zon doet het ook nog steeds, ook ''s nachts.
Er zal dus iets anders aan de hand zijn. Maar er zijn wel mogelijkheden waardoor het anders kan lijken tov een tijd die je noemde.
1. Zat je in een dal / bij een berg / of verhoogde horizon. Dan lijkt de zon eerder onder te gaan.
2. Ben je naar het oosten gereden? Dan lijkt het sneller donker te worden.
3. Zat je op andere dagen in een flatgebouw (dus Zat je hoger dan nu). Hetzelfde effect als bij 1.

Zo zijn er zat dingen te noemen waardoor dit kan gebeuren.
Iers anders zal er niet zijn. Om de zon eerder onder te laten gaan zijn gigantische krachten nodig (bijv snellere draaiing, aardbevingen waardoor plateaus verzakken, enz). Dat zouden we echt wel gemerkt hebben.