Wie heeft het weerstation uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
2 jaar geleden
Is een verzameling uitvingen samengevoegd.
SentWierda
2 jaar geleden
Een samenvoeging van o.a. barometer en thermometer.
De kwikbarometer dateert van 1643: uitvinder E. Torricelli.
De thermometer bestaat sinds 1714: uitvinder G.D. Fahrenheit. Gevolgd door de 80-delige thermometer in 1730 van R.A. de 'Réaumur. En de 100-delige thermometer in 1742 van Celsius.

Antwoorden (1)

Je zou kunnen zeggen dat dit waterbouwkundige en cartograaf Nicolaus Samuelis Cruquius was. Hij begon in 1705 in Delft driemaal daags temperatuur, luchtdruk, vocht en neerslag te meten. Hij was overtuigd van het nut van weerkundige waarnemingen om vast te stellen hoe ons land tegen het dreigende geweld van de zee, storm, en regen kon worden beschermd.
In 1725 diende hij bij de toenmalige regering, de Staten van Holland, een verzoek in voor financiële steun. Zijn aanvraag werd afgewezen, omdat hij niet serieus werd genomen. Ruim een eeuw later kwam Buys Ballot met een soortgelijk verzoek. Naar aanleiding hiervan is het KNMI opgericht.

Vanaf 1735 werden er meteorologische metingen verricht op 'Huize Swanenburgh' in Zwanenburg. Dit zijn eigenlijk de eerst professionele metingen, gedaan door de wateropzieners. Omdat er een overlap is met de metingen in Utrecht op de Sonnenborgh is het mogelijk één lange reeks te maken die nu bijna drie eeuwen omvat. De Zwanenburg-Utrecht-De Bilt reeks wordt internationaal gebruikt voor klimaatonderzoek.